Ryanair

Al tachtigtal vluchten geschrapt door staking Ryanair: 'Eis een schadevergoeding'

© Belga
22/07/2022
Updated: 22/07/2022 16.03u

Door de staking van de piloten van Ryanair zijn dit weekend al een zeventigtal vluchten van en naar Brussels Airport en Charleroi Airport geschrapt. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) roept de ruim 12.000 getroffen reizigers op om een schadevergoeding te eisen.

In totaal zouden er dit weekend normaal 60 vluchten vertrekken of aankomen in Zaventem, maar daar wordt een derde van geschrapt. "Het gaat om vijf rotaties die dagelijks worden geannuleerd, dus vijf vertrekken en vijf aankomsten per dag", aldus de woordvoerster, die onderstreept dat het om vluchten gaat met een Belgische bemanning.

De andere vluchten vertrekken met een bemanning uit landen waar niet gestaakt wordt. Vanop de luchthaven van Charleroi worden dit weekend 49 van de 136 vluchten geschrapt, goed voor zowat 9.000 getroffen passagiers. Hoeveel terugkerende vluchten getroffen worden, is voorlopig nog koffiedik kijken.

Schadevergoeding

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) roept reizigers die een vliegticket bij Ryanair kochten, maar dit weekend getroffen worden door de staking, op om een schadevergoeding te eisen. De staatssecretaris wijst passagiers erop dat zij bepaalde rechten hebben als consumenten.

Wie bij Ryanair een ticket kocht, heeft bij een annulatie recht op een alternatieve vlucht of een terugbetaling. Daarnaast heeft de reiziger ook recht op een schadevergoeding. Die vergoeding bedraagt 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand.

In principe kunnen vliegmaatschappijen overmacht inroepen om de schadevergoeding te weigeren. Maar in dit geval mag dat volgens De Bleeker niet gebeuren. Zij verwijst naar een arrest van het Hof van Justitie dat stelde dat stakingen door eigen personeel naar aanleiding van arbeidsomstandigheden geen buitengewone omstandigheden zijn. Het maakt met andere woorden deel uit van het normale reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij.

"Het is cruciaal dat consumenten de schadevergoeding eisen", zegt De Bleeker. In de toekomst moet het opeisen van die vergoeding volgens haar ook makkelijker worden. "De informatie en de klachtenbehandeling bij de overheid zit vandaag te verspreid. In het uniek consumentenloket dat ik aan het bouwen ben, brengen we dat allemaal samen", klinkt het.

Pakketreis

Voor reizigers die een pakketreis hebben geboekt, is de regeling anders. Wie een pakketreis heeft geboekt met daarin een geannuleerde vlucht, klopt best aan bij de organisator van die pakketreis. In de meeste gevallen is dat het reiskantoor. Dat kantoor zal dan een gelijkwaardig alternatief aanbieden of een alternatief met bijhorende prijsvermindering.

Mensen kunnen in principe ook hun reis kosteloos annuleren en een volledige terugbetaling vragen wanneer de voorgestelde wijzigingen een wezenlijke impact hebben op de geboekte pakketreis. "Je moet je dus geen zorgen maken over de kosten voor bijvoorbeeld je hotel. Alle aspecten van je pakketreis worden meegenomen in de oplossing die de reisorganisator voor jou uitwerkt".

Piloten eisen betere lonen

De redenen van de staking van dit weekend zijn dezelfde als die van de actie van eind juni. De piloten voelen zich miskend en verwachten een loonsverhoging na een inlevering van 20 procent tijdens de coronacrisis.

"Ryanair zegt dat de activiteit op 115 procent ligt ten opzichte van het niveau van 2019, niets verhindert dus een herwaardering van de lonen", klonk het donderdag al bij CNE-vakbondsafgevaardigde Didier Lebbe.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni