Onze hoofdstad kent een nieuwe speler op het gebied van e-mobiliteit. Het Amerikaanse Wheels dropt dinsdagmiddag 50 scooters in de straten van Brussel Stad, en hoopt dat aantal de komende maand te vertienvoudigen.
Amerikaans deelscootersysteem strijkt neer in Brussel
Lees ook: Villo!-fietsen bedienen te weinig Brusselaars: ‘Opvolger moet 100 procent elektrisch zijn'
Zo’n vijftig elektrische scooters van Wheels zullen vanaf dinsdagmiddag in het straatbeeld van Brussel Stad te zien zijn. “We beginnen in het centrum en hopen in augustus uit te breiden naar andere gemeenten in het Brusselse,” vertelt Axel Lindner, vice-president van Wheels. “Binnen een maand zouden we aan 500 scooters moeten zitten. Daarna breiden we verder uit.”
Volgens Lindner is het deelscootersysteem gebruiksvriendelijk. “We merken dat we hierdoor een zeer gevarieerd publiek hebben," vervolgt hij. "Vrouwen en mannen, jong en oud. Zie het als een hybride tussen een scooter en de klassieke e-bike. Het enige wat de gebruiker moet doen is de applicatie downloaden op zijn smartphone en de barcode scannen die zich op de fiets bevindt.”
Een ander aspect dat Lindner benadrukt is de veiligheid van de scooter: “De scooter heeft grotere wielen dan een typische step, een lager zwaartepunt en een zadel als extra contactpunt. Dat maakt het makkelijker om je evenwicht te bewaren. Alle Wheels zijn ook uitgerust met ingebouwde Bluetooth-luidsprekers die kunnen worden aangesloten op de GPS van de gebruiker voor spraaknavigatie. Hierdoor kan de gebruiker zich op de weg concentreren zonder dat hij of zij te maken heeft met een koptelefoon of telefoon, waardoor het risico op ongelukken afneemt. ”
De kostprijs van een ritje op de e-scooter “is in lijn met de concurrentie”: 1 euro wanneer je de scooter ontgrendelt, daarna slaat de tikker 0.35 euro per minuut.
Vierde Europese stad
Het Amerikaanse deelscootersysteem is al actief in drie andere Europese steden: Madrid, Stockholm en Wenen. “We kiezen voor Brussel als vierde Europese stad omdat het de hoofdstad van Europa is,” klinkt het verder bij Lindner. “Maar ook de 40km extra aangelegd fietspad door de Brusselse regering was voor ons een sterke indicator.”
Volgens Lindner heeft het vertrek van deelfietssysteem Uber Jump een kleine twee maanden geleden niets te maken met de komst van Wheels: “Voor het vertrek van Jump lagen onze plannen voor Brussel al vast. Nu dat het e-bikegebruik in de lift zit door de coronacrisis, willen we de klant het juiste aanbod geven. Met of zonder Uber Jump.”
Concurrent Billy Bike werkt samen met de Brusselse overheid om hun e-mobiliteit te coördineren met andere vormen van mobiliteit. “Ook voor Wheels is dit een optie. Het is de bedoeling dat we onze fietsen plaatsen op strategische plekken waar het interessant is voor de Brusselaar om ze te gebruiken,” aldus nog Lindner. “Als dat kan in samenwerking met de Brusselse overheid, graag.”
Over de batterij van de e-scooter hoeft de consument zich geen zorgen te maken. “Wanneer de batterijen in de scooter zijn uitgeput, rijdt ons team rond om ze te vervangen. Dit gaan we doen met cargo bikes.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , wheels , elektrische deelfietsen , deelfietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.