Vanaf eind deze maand gaan een tiental ANPR-camera’s controleren op het naleven van de regels van het Good Move-circulatieplan in de Vijfhoek. Zo klinkt op het kabinet van Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). Wie zonder vergunning door een verkeersfilter met ANPR-camera rijdt, riskeert vanaf dan een boete van 58 euro.
ANPR-camera's controleren vanaf eind november Good Move-overtreders
Op 16 augustus 2022 werd het nieuwe circulatieplan van Good Move binnen de Vijfhoek ingevoerd. Er zou een overgangsperiode komen van zes weken tot 1 oktober zodat diegenen die een vergunning mogen aanvragen daar de tijd voor kregen.
Uiteindelijk werd dat moment uitgesteld. “Het is een volledig nieuw systeem binnen de stad, dus er was ook meer organisatie nodig om alles op punt te zetten,” klinkt het op het kabinet van Dhondt. “We willen zeker niet het risico nemen dat iemand onterecht een boete zou krijgen. En we willen iedereen voldoende tijd geven om hun aanvraag te doen voor een toegangsbewijs.”
Boete
Wie zonder vergunning door een verkeersfilter rijdt, riskeert vanaf eind deze maand een boete van 58 euro. Voor wie de nummerplaat geregistreerd staat in het systeem, zullen inzinkbare paaltjes automatisch naar beneden gaan. Bij de verkeersfilters waar de toegang verboden is (zoals in de Koningsstraat, waar de tram rijdt) registreert de camera de nummerplaten die een overtreding maken en bijvoorbeeld toch op de trambedding rijden.
Buurtbewoners, buurtbewoners met een garage of leveranciers kunnen in sommige gevallen in aanmerking komen voor een vergunning.
De tien camera’s zijn geplaatst tussen de Keizerslaan en de Kapellestraat, tussen de Onderrichtsstraat en de Drukpersstraat, tussen de Leuvenseweg en de Wetstraat, aan de Jonkersstraat, tussen de Joseph Stevensstraat en de Cellebroersstraat, tussen de Zespenningenstraat en het Fontainasplein, tussen de parking van het Sint-Janshospitaal en de Kruidtuinlaan, in de Sleutelstraat, tussen de Sint-Kristoffelsstraat en de Arteveldestraat en aan het Oud Korenhuis.
Good Move
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Good Move , ANPR , circulatieplan vijfhoek , Bart Dhondt