De gewesten hebben een akkoord om ten laatste 1 juli 2022 een deeltjesteller te gebruiken bij de autokeuring. Daarmee kunnen weggehaalde of defecte roetfilters gedetecteerd worden bij dieselwagens. Vorig jaar had Vlaanderen nog aangekondigd te willen wachten met de invoering van die apparatuur.
Autocontrole krijgt opsporingsmiddel tegen roetfilterfraude
Het akkoord over het gebruik van een deeltjesteller, een zogenaamde PN-meting, is er dan toch. Dat maakt dat alledrie de gewesten dezelfde eisen stellen tijdens de autokeuring en verwijderde of defecte roetfilters kunnen detecteren. "Door een eendrachtige aanpak van roetfilterfraude voorkomen we dat bestuurders aan autokeuringshoppen gaan doen," zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Autokeuringstoerisme was de grootste angst van Van den Brandt toen een eerder akkoord vorig jaar nog werd geannuleerd door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Haar voorganger Ben Weyts (N-VA) had de nieuwe meetapparaten voorgesteld, en beloofd ze eind 2019 of begin 2020 in te voeren. Maar Peeters besliste om het wetgevend kader voor de invoering van de nieuwe meetapparaten niet verder uit te werken. Ze vond de meetapparaten niet prioritair, en wilde wachten tot Europa met richtlijnen zou komen. Door die beslissing dreigden Brusselaars met defecte of verwijderde roetfilters hun keuring simpelweg in Vlaanderen te kunnen laten uitvoeren.
"Onze luchtkwaliteit en gezondheid is van enorm belang," zegt Peeters nu over het akkoord. "We zijn niet over één nacht ijs gegaan en hebben overlegd met de andere regio’s en advies ingewonnen van Europa. Er is lang gesproken over de roetfilterfraude, wij pakken ze nu aan."
Overgangsperiode
De deeltjesteller zal ten laatste op 1 juli 2022 worden ingevoerd in de autokeuring. In een eerste fase worden alle voertuigen en bestelwagens met een dieselmotor vanaf euronorm 5b en recenter gecontroleerd. Later willen de ministers bestuderen of de maatregel uitgebreid kan worden naar vrachtwagens, bussen en benzinewagens.
Wanneer een voertuig meer dan 1 miljoen fijnstof deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt het een rode kaart. De roetfilter is dan stuk, of weggehaald, en moet vervangen worden binnen de veertien dagen, waarna de wagen opnieuw moet worden gekeurd. Als een voertuig minder dan 250.000 fijnstof deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een groene kaart. Er komt een overgangsperiode van 2 jaar voor wagens die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstof deeltjes bevinden.
"De regels zijn helder: we staan niet toe dat er gefraudeerd wordt met roetfilters," besluit Van den Brandt. "Op die manier beschermen de drie gewesten samen de gezondheid van alle inwoners van België."
.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Gezondheid , autokeuring , Elke Van den Brandt , roetfilterfraude , roetfilter
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.