| Een ritje met Zipcar naar de Ikea kost bijna vier keer zoveel als een ritje met Cambio.

Autodelen vergeleken: klassieke spelers goedkoopst

VT
© BRUZZ
25/05/2018

Wie af en toe de wagen nodig heeft, maar geen auto wil aankopen, kan een beroep doen op autodeelsystemen. In Brussel zijn er vijf grote spelers, maar ook vijf verschillende tariefsystemen. Voor wie graag door de bomen het bos ziet, deed BRUZZ de test.

Binnen de autodeelwereld zijn er twee verschillende soorten: stationbased- en free floatingplatformen. Bij de eerste moet je je wagen altijd op een bepaald punt ophalen en afhalen. Het bekendste systeem daarbij is Cambio, dat donderdag zijn vijftiende verjaardag vierde. Ook ZenCar werkt op die manier.

Het tweede systeem biedt meer flexibiliteit: je kan de wagen waar je wil (binnen een bepaalde zone) ophalen en terug afzetten. In Brussel zijn er drie grote spelers die op die manier werken: DriveNow, ZipCar en Ubeeqo.

Prijsverschillen

Opvallend is dat de tariefsystemen van de aanbieders sterk verschillen omdat er met verschillende variabelen gewerkt wordt. Daardoor is het moeilijk om in een oogopslag te vergelijken welke optie financieel het interessantst is. "Het doet denken aan de situatie met gsm-abonnementen. Die waren ook op een bepaald moment zo ingewikkeld dat niemand nog weet hoe het precies zat," aldus mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB).

Om een duidelijker beeld te krijgen, maakte BRUZZ de vergelijking tussen twee ritten. De eerste is een rit van het Madouplein tot aan de Ikea van Anderlecht. De rit is in totaal 20 kilometer, het traject duurt drie uur.

De tweede rit is een daguitstapje naar De Panne. Het totaal aantal kilometers is 290, het bezoekje duurt in totaal twaalf uur.

Deze berekening houdt geen rekening met (mogelijke) brandstofkosten, abonnementskosten of instapkosten. We kozen telkens voor de goedkoopst mogelijk optie.

prijsvergelijking autodelen

Uit de vergelijking blijkt dat voor zowel korte als lange ritten de free floatingsystemen van DriveNow en Zipcar een pak duurder uit de bus komen, omdat er per minuut aangerekend wordt. Pluspunt is wel dat deze systemen flexibeler zijn omdat je de auto (binnen een bepaalde zone) vrij kan afzetten. Voor de langere rit is Zencar het voordeligst, kort gevolgd door Ubeeqo en Cambio.

Prijsvergelijkingstool op komst

Voor een overzicht van de verschillende autodeelbedrijven in België, kan je terecht op de website van autodelen.net. Daarop kan je ook een vergelijking vinden van verschillende tarieven, maar enkel voor bedrijven die actief zijn op Vlaams grondgebied. "Voorlopig krijgen we nog geen financiering in het Brussels Gewest, dus ligt onze focus in Vlaanderen," legt Jeffrey Matthijs van autodelen.net uit.

De website werkt wel aan een tool die het mogelijk moet maken om de prijzen gemakkelijker te vergelijken, ook voor bedrijven die enkel in Brussel actief zijn. Die zou in het najaar klaar moeten zijn.

Deelfietsen- en scooters

Naast bovenstaande autodeelplatformen bestaan er ook systemen waarbij je in gesloten groep een auto kan delen, of waarbij je een auto rechtstreeks van een particulier kan huren, zoals Drivy.

Ten slotte zijn er natuurlijk ook andere gedeelde vervoersmiddelen in Brussel die je kan huren. Zo kan je bij Scooty scooters huren en via Villo of oBike op de fiets springen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , autodelen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni