rolstoelgebruiker mindervalide parking parkeerplaats rolstoel andersvalide handicap Warandepark Koninklijk paleis

| Rolstoelgebruiker in Brussel.

Automobilistengroep bevraagt mensen met beperkte mobiliteit: 'Meerderheid tegen Good Move’

KVDP
© BRUZZ
23/05/2021

Automobilistenvereniging Mauto Défense heeft een enquête georganiseerd bij ruim vierhonderd personen met een beperkte mobiliteit. “Zeven op de tien respondenten zijn tegen Good Move”, klinkt het bij de vereniging die al sinds het begin vurig strijd voert tegen het nieuwe gewestelijke mobiliteitsplan.

Good Move is het gewestelijke mobiliteitsplan dat inzet op autoluwe wijken. Volgens het plan van de Brusselse regering moet het autogebruik de komende jaren afnemen en moet er meer plaats worden vrijgemaakt voor de zwakke weggebruiker. De komende jaren moeten daarvoor enkele tienduizenden parkeerplaatsen op de openbare weg verdwijnen.

De Brusselaar staat achter het nieuwe gewestelijke mobiliteitsplan, moet blijken uit een enquête van Brussel Mobiliteit. Die werd in 2019 ingevuld door 8.000 Brusselaars, drie op de vier mensen zijn voorstander van Good Move. Maar volgens automobilistenvereniging Mauto Défense houden zowel Good Move als de enquête van Brussel Mobiliteit geen rekening met personen met een beperkte mobiliteit. “Geen enkele vraag betreft hen expliciet. Zij werden verwaarloosd”, klinkt het.

De automobilistenvereniging verzet zich al langer tegen Good Move en het Brusselse mobiliteitsbeleid, en trok vorig jaar nog naar de rechtbank om de coronafietspaden aan te vechten, al ving Mauto Défense bot. “Het Good Move-plan werd goedgekeurd op basis van een enquête die slechts 8.000 antwoorden opleverde op een bevolking van meer dan 1,1 miljoen inwoners,” zei oprichter Lucien Beckers toen.

'Auto is onmisbaar'

Beckers lanceerde met zijn vereniging zelf een onlinepetitie voor personen met een beperkte mobiliteit. Ruim vierhonderd respondenten gaven hun mening over het Brusselse mobiliteitsbeleid. Het gaat in iets meer dan tachtig procent om Brusselaars, de rest begeeft zich “op regelmatige basis” naar Brussel. Volgens de automobilistenvereniging heeft negentig procent van de respondenten een motorische handicap, al is de handicap slechts in de helft van de gevallen erkend. Acht op de tien respondenten zijn in het bezit van een wagen, ongeveer evenveel mensen zien de auto als voornaamste transportmiddel.

Volgens de enquête zouden zeven op de tien personen met een beperkte mobiliteit tegen Good Move gekant zijn. De meerderheid vindt ook dat de slimme kilometerheffing die Brussel wil invoeren discriminerend is tegenover zorgverleners voor mensen met een handicap en voor mensen met een beperkte mobiliteit zelf. “De auto is onmisbaar voor mensen met een beperkte mobiliteit. Het gaat vaak om mensen die niet alleen wonen, zich niet alleen verplaatsen, en de auto dus nodig hebben”, klinkt het nog.

Overigens vinden zeven op de tien respondenten dat er te weinig parkeerplaatsen voor mensen met een handicap zijn in Brussel, al heeft minder dan de helft ook effectief een parkeerkaart voor mensen met een handicap. Iets minder dan zeventig procent vindt dat de Brusselse voetpaden onvoldoende aangepast zijn aan de noden van mensen met een beperkte mobiliteit, volgens een derde geldt dat ook voor het openbaar vervoer.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni