De trajectcontrole op de Leopold III-laan, die in november vorig jaar geïnstalleerd is, lijkt haar vruchten af te werpen. Sinds de invoering ervan is het aantal snelheidsovertredingen op de belangrijke verkeersas drastisch verminderd. Het aantal grote inbreuken daalde met bijna 75 procent.
Autosnelheid op Leopold III-laan daalt door trajectcontrole
De trajectcontrole op de Leopold III-laan in Evere en Schaarbeek, de eerste van het Gewest, lijkt vooral een ontradend of afschrikkend effect te hebben. Dat is alvast de eerste, voorzichtige conclusie van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) na nieuwe cijfers.
In de eerste week van april reed nog 11 procent van de autobestuurders die Brussel inreden te snel, terwijl dat in november nog maar 7 procent was. In de tegengestelde rijrichting daalde het aantal inbreuken op die zeven maanden tijd van 7 naar 4 procent.
Van 71 naar 21 grote inbreuken
Ook het aantal grote overtredingen neemt sterk af. Naar Brussel waren er in april 52 snelheidsduivels die sneller dan 80 km/u reden over de gecontroleerde afstand. In november waren dat er nog slechts 19. Om Brussel uit te rijden ging het van 17 zware inbreuken in april naar slechts vier in november.
"Sinds de implementatie daalt het aantal inbreuken er drastisch. Het aantal grote overtredingen is zelfs met meer dan twee derde gedaald. Dat bewijst het afschrikwekkende effect van vaste camera's", zegt Van den Brandt aan de krant La Capitale. "Met als gevolg: veiliger verkeer en minder boetes voor autobestuurders. Een win-winsituatie voor iedereen."
Lees meer over: Evere , Schaarbeek , Mobiliteit , trajectcontrole Leopold III-laan , Leopold III-laan , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.