De tweede helft van november zijn er zo’n 7 procentpunt minder snelheidsovertredingen op de trajectcontrole geregistreerd dan normaal. Dat meldt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). De hoogst gemeten snelheid was wel 111 kilometer per uur, terwijl de maximumsnelheid 50 bedraagt.
Trajectcontrole Leopold III-laan leidt nu al tot minder snelheidsovertredingen
De trajectcontrole op de Leopold III-laan in Evere en Schaarbeek, de eerste in het Brussels Gewest, werd officieel afgetrapt begin oktober. Half november bleek er dan wel nog een kink in de kabel te zijn.
“Er waren inderdaad problemen met het doorsturen van de beelden naar de politie. Maar de camera’s werkten wel degelijk, en die beelden zijn ook allemaal bijgehouden. Wie toen geflitst is, is ook beboet,” zegt Eric Laureys, woordvoerder van staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V).
Die boetes lijken effect te hebben, zo blijkt uit cijfers van politiezone Brussel-Noord. In de periode van 14 tot 27 november reden er 9.133 wagens te snel, op een totaal van 192.539. 4,74 procent van de bestuurders was dus in overtreding. Bij eerdere snelheidscontroles met vaste camera’s reed ongeveer 12 procent van de bestuurders te snel, er is dus een daling van 12 naar ongeveer 5 procent overtreders.
Meer trajectcontroles
Overtredingen gebeuren in driekwart van de gevallen in de rijrichting van Brussel. Ongeveer 15 procent van de overtredingen gebeurde bij het einde van de schooluren. De hoogst gemeten snelheid was 111 kilometer per uur, terwijl de maximumsnelheid 50 bedraagt.
“Het is een beetje appelen met peren vergelijken, maar het is duidelijk dat de trajectcontrole zorgt voor minder overtredingen. En da’s natuurlijk de bedoeling: we willen niet zoveel mogelijk mensen beboeten, wel zorgen dat de snelheid gerespecteerd wordt,” zegt Laureys. “Het is de allereerste trajectcontrole in Brussel, maar dit opent de deur naar meer.”
De trajectcontrole loopt op het grondgebied van Schaarbeek en Evere, tussen het Vrijetijdsrondpunt en de Generaal Wahislaan.
Lees meer over: Evere , Schaarbeek , Mobiliteit , trajectcontrole , Bianca Debaets , snelheidsboetes
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.