Vrijdag opent de nieuwe fietsenwinkel van autoverdeler D’Ieteren in de voormalige autoshowroom van het bedrijf. Autoverdelers die niet meer enkel inzetten op wagens: het is de toekomst.
Autoverdeler opent fietsenwinkel: 'Willen mobiliteitsleverancier worden'
Onder de naam ‘Lucien’ zal autoverdeler D’Ieteren fietsen verkopen. De bijhorende winkel opent vandaag in de Amerikaanse straat in Elsene, aan de hoofdzetel van D'Ieteren, in een garage die eerder als een grote autoshowroom van het bedrijf functioneerde. Op een oppervlakte van meer dan 2.000 m2 biedt Lucien diverse fietsmerken aan. “Daarnaast is er een testpiste van 1.500 m2,” zegt Karl Lechat, managing director van Lucien.
Het idee om meer op fietsen in te zetten, is volgens Lechat niet zo verrassend. “D’Ieteren is 217 jaar oud. We zijn vooral bekend door de invoer van Volkswagenproducten, maar we zijn altijd een mobiliteitsbedrijf geweest en pas sinds 70 jaar ook voor auto’s,” benadrukt Lechat.
Mobiliteitsleverancier
D’Ieteren opent nu de eerste flagshipstore Lucien in Brussel, maar het bedrijf is al langer op meer dan enkel auto’s aan het focussen. Zo kocht het bijvoorbeeld iBike in Antwerpen over. De acht winkels daar zullen ook omgevormd worden tot Lucien. “Ook in Brussel willen we meer fietsenwinkels overkopen om zo onze expertise te bundelen,” zegt Lechat. "Binnen vijf jaar zou de omzet boven de 100 miljoen euro moeten zitten."
Eerder investeerde D’Ieteren ook al in de aanbieder van deelmobiliteit Poppy en in mobiliteitsapp Skipr. Zo wil het bedrijf naar eigen zeggen een echte mobiliteitsleverancier worden.
“Mensen beginnen te zien dat de wagen een last kan zijn en er andere geschiktere opties bestaan om zich te verplaatsen.”
“Het past helemaal in het idee van hoe de mobiliteit van de toekomst er gaat uitzien,” zegt expert duurzame mobiliteit Cathy Macharis (VUB). “Het huidige systeem botst op zijn grenzen. We zien internationaal een beweging waarbij gestreefd wordt naar meer openbare ruimte voor groen en ontmoeting in de steden. Dan is er minder plaats voor de wagen. Mensen beginnen te zien dat de wagen een last kan zijn en er andere geschiktere opties bestaan om zich te verplaatsen.”
De omschakeling van autoleverancier naar mobiliteitsleverancier is volgens mobiliteitsexpert Bas De Geus (VUB) heel interessant vanuit economisch perspectief. “De autoverkoop is de laatste twee jaar gedaald. Om het bedrijf in de toekomst winstgevend te houden, is het dus interessant om het aanbod te diversifiëren.”
Toekomst van mobiliteit
Volgens Macharis en De Geus is D’Ieteren een van de pioniers in de omschakeling naar mobiliteits- in plaats van autoleverancier. Al is het een trend die je ook bij andere bedrijven ziet. “In de autoshowroom van Volvo aan metrostation Delta worden bijvoorbeeld ook de Stromer-speedpedelecs verdeeld. Die zijn erg in trek bij de bevolking,” zegt De Geus.
Ook autoleasebedrijven proberen hun aanbod te vergroten. “Athlon bijvoorbeeld evolueert van een puur leasebedrijf van wagens naar een bedrijf dat bedrijven helpt van het implementeren van een mobiliteitsbudget op een efficiënte manier,” zegt Macharis.
Het is een trend die zich enkel zal voortzetten en ook essentieel is voor bedrijven om te blijven bestaan, zegt Macharis. “De toekomst van mobiliteit is geen autobezit, maar Mobility as a Service (Maas). Het is belangrijk dat autofabrikanten en autoverdelers de stap zetten om daarin mee te gaan.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , D'Ieteren , Cathy Macharis , bas de geus