De Luchthaventram is een verlenging van de bestaande tramlijn 62 van de MIVB, vanaf de NAVO in Brussel tot aan Brussels Airport in Zaventem. Met de nieuwe lijn zal een ritje van Brussel-Noord tot Zaventem zo'n 30 minuten duren voor het traject van 12 kilometer.
In beeld: de tram die Brussels Airport met Brussel zal verbinden
De tramlijn verbindt zo de gemeenten Schaarbeek en Evere, de bedrijvenzones in Evere en Diegem, Zaventem en de internationale luchthaven Brussels Airport.
De tram heeft een potentieel van zo'n 10.000 reizigers per dag, aldus de Werkvennootschap, die het project coördineert.
Voortgang
De vergunning voor het stuk van het traject dat over Brussels grondgebied loopt, werd in juni al verleend. Vorige week werd ook de rest van het traject, dat door Vlaanderen loopt, vergund. Nu dat in orde is, kan de aanbestedingsprocedure om een aannemer te zoeken van start gaan.
Initieel zouden de werken begin 2024 van start gaan, intussen is die timing verplaatst naar eind 2025 of begin 2026. De werken zullen naar schatting vier jaar duren. De nieuwe tram zal dus tegen 2029 à 2030 klaar zijn, meldt de Werkvennootschap.
Week van de mobiliteit
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Week van de mobiliteit , luchthaventram