Het Leuvense bedrijf Telraam is gevraagd om het verkeer te monitoren in de wijken in de buurt van de toekomstige metrostations van Metro 3. Het doet dat vanuit de huiskamer van honderd Brusselaars. “Onze kracht? Het zijn open data, zichtbaar voor iedereen.”
| Manuel Claeys Bouuaert telt al enige tijd de verkeersstromen in zijn straat.
Telraam heeft zijn sporen al verdiend in Brussel. Twee jaar geleden startte het een proefproject in Schaarbeek, waarbij inwoners met een klein cameraatje de modal split of vervoersverdelingswijze in hun wijk konden achterhalen. Nadien kreeg dat nog een vervolg in Laken. Vandaag zijn er zo'n zeventig telramen in Brussel actief.
“De computer telt vier vervoersmodi,” legt Wouter Florizoone van Telraam uit. “Auto's, fietsers, voetgangers en vrachtverkeer. Het meet niet alleen hun aantallen, maar ook de snelheid en de momenten. Het is een interessante aanvulling op de slangenteller die je soms op straat ziet liggen, en die meestal op grote assen gebruikt wordt. Wij kunnen het wijkverkeer goed in kaart brengen. De data kunnen nadien dan weer gebruikt worden om verkeersremmende maatregelen te nemen of voor circulatieplannen.”
“De meerwaarde is dat we met open data werken,” vult Laurens Vander Kuylen aan. “De tellingen zijn te volgen via onze website. Zo halen we mobiliteitsstatistieken uit de achterkamers van beleidsmakers. Het belangt mensen aan, dus mogen ze daar ook inzage in krijgen. We zagen vroeger dat overheden nogal achterdochtig waren, maar we zien nu dat ze daar het voordeel wel van inzien.”
De Stad Brussel heeft Telraam gevraagd om in het kader van het nakende circulatieplan in de Vijfhoek de mobiliteitsstromen in de wijken te monitoren. En ook met Beliris heeft Telraam nu een belangrijke opdracht binnen.
Florizoone: “We zoeken honderd Brusselaars in vier wijken: Noord & Liedts, Colignon, Helmet en Bordet om dergelijke telcomputertjes te plaatsen. Vijftig Brusselaars hebben we al gevonden. De bedoeling is om de verkeersstromen in de wijken, voorafgaand aan de bouw van de metrostations, in kaart te brengen.”
Dat kan Beliris bijvoorbeeld gebruiken om de werfomleidingen te optimaliseren. De bouw van elk nieuw metrostation zal naar schatting twee jaar duren.
Zeggenschap
Niet alleen de beleidsmakers, maar ook de bewoners zelf kunnen zien hoe het gesteld is met de verkeersstromen in de eigen wijk. “Het is een prima instrument om zeggenschap te krijgen over je eigen straat,” vertelt Manuel Claeys Bouuaert daarover. Hij heeft al twee jaar een telraam hangen in een straat tussen Colignon en de Louis Bertrandlaan in Schaarbeek. Hij is ook actief bij de verkeersveiligheidsvereniging Heroes for Zero.
Claeys Bouuaert heeft niet fel te klagen over zijn straat. Een paar jaar geleden veranderden rijrichtingen. Daardoor is het er relatief rustig. Er zijn opmerkelijk veel fietsers en voetgangers, samen goed voor de helft van het verkeer. En er rijden weinig vrachtwagens. Ook de snelheid wordt goed gerespecteerd, zo toont hij op zijn computer.
Maar er zijn andere straten in Schaarbeek. Zo blijkt de Vanderlindenstraat, die wat lager ligt, een echte autogoot te zijn. Volgens het lokale Telraam is meer dan zeventig procent van het verkeer er autoverkeer. “Terwijl het ook een perfecte fietsstraat zou kunnen zijn,” zegt Claeys Bouuaert. “Bezorgde burgers kunnen met die data naar de overheid stappen, en de probleemsituaties als sluipverkeer of roadraces met concrete tellingen aan de kaak stellen.”
Wie mee verkeersstromen wil tellen in een van de vier buurten van de toekomstige metro 3 (www.metro3.be), kan Telraam contacteren via MobiBeliris@telraam.net
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Wetenschap , telraam , Wouter Florizoone , Metro 3 , Manuel Claeys Bouuaert , telcomputer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.