Brussel kampt met een hoge parkeerdruk. Tegelijkertijd staan bij bedrijfsgebouwen ontelbare parkeerplaatsen 's nachts of overdag leeg. “Die plekken proberen wij te rentabiliseren door ze te verhuren,” zegt Julien Vandeleene, oprichter en ceo van BePark.
| Julien Vandeleene, oprichter en ceo van BePark.
Vandeleene kreeg het idee voor BePark toen hij tijdens zijn studie bedrijfskunde op Erasmusuitwisseling was in Canada. “We bezochten een project in Boston waarbij particulieren ongebruikte parkeerplekken verhuurden aan andere particulieren.”
Kort na zijn afstuderen zette Vandeleene iets soortgelijks op in Brussel, waar de schaarste aan parkeerplekken langs de straat steeds groter werd.
Hij zocht de parkeerplaatsen niet bij particulieren – dat bleek te ingewikkeld – maar contacteerde bedrijven met de vraag of ze plekken over hadden die ze wensten te verhuren. Hij begon met parkeerterreinen van supermarkten, die 's nachts leegstaan, maar al snel kwamen er hotels, kantoorgebouwen, sociale woonblokken, overheidsinstellingen en scholen bij.
“Velen denken nog steeds dat we alleen een parkeeroplossing voor 's nachts hebben, maar dat is een misvatting,” zegt Vandeleene. “Wij zijn niet de airbnb van de parkeerplek, 85 procent van ons aanbod geldt de klok rond. Veel supermarkten hebben in de week ook overdag plek over, omdat hun parking berekend is op het weekendpubliek. Hotels hebben overtollige plaatsen, omdat veel reizigers tegenwoordig met het vliegtuig of de trein komen. Sommige sociale woonprojecten zitten met een overschot omdat hun parking aan bepaalde bouwnormen moet voldoen. Voorts werken we met zowat alle grote banken, KBC, ING, Belfius. En ook de Vlaamse Gemeenschapscommissie rentabiliseert haar vrije plekken via ons.”
“Er is tegenwoordig niet alleen vraag naar parkeerplek voor auto’s, sommige mensen zoeken een plek om hun fiets te stallen”
Eigen app ontwikkeld
BePark verhuurt de onbezette plaatsten aan bedrijven die parkeerplek voor hun personeel nodig hebben, maar ook aan individuele pendelaars en buurtbewoners die op straat geen plek meer vinden. De verhuur gebeurt via de site. De huurders krijgen geen sleutel of badge, maar kunnen de poort of slagboom van de parking openen met hun smartphone. Vandeleene: “We hebben daarvoor een app ontwikkeld, en daarnaast ook hardware, die ingebouwd wordt in de poort of slagboom.”
In ruil voor de bemiddeling en de praktische organisatie neemt BePark een commissie op de huuropbrengst. Het duurde enige jaren vooraleer het verdienmodel helemaal op poten stond, maar inmiddels is BePark een goed draaiend bedrijf. “We zijn de afgelopen vijf jaar fors gegroeid. Dit jaar stevenen we af op een zakencijfer van zeven miljoen euro, twintig procent meer dan vorig jaar. Zonder corona zouden we er met 45 procent op vooruitgegaan zijn, en dat terwijl de officiële parkeerbedrijven er met twintig, dertig procent op achteruitgaan.” De snelle groei is een van de redenen waarom het bedrijf zopas genomineerd werd voor de prijs van de Scale-up van het Jaar, die begin december uitgereikt wordt.
Een extra boost kreeg BePark eind vorig jaar toen een Luxemburgs fonds drie miljoen euro injecteerde het bedrijf. “Dat geld besteden we aan softwareontwikkeling en andere research. Inmiddels verkopen we onze software ook aan bedrijven die hun eigen parkeergarage efficiënter willen benutten. Voorts investeren we in expansie. We zijn al actief in andere Belgische steden en in Luxemburg en Frankrijk, maar zoeken nog nieuwe markten.”
Ook het personeelsbestand groeide fors. Daar waar Vandeleene negen jaar geleden in zijn eentje begon, zitten ze ondertussen met meer dan 45 op de werkvloer. Die bevindt zich boven de grote D'Ieteren-showroom in de Elsense Maliestraat.
Hoe kan het dat BePark volop groeit, terwijl de grote parkeerbedrijven in de stad achteruitboeren?“Wij werken alleen met abonnementen en hebben dus maandelijks terugkerende inkomsten. Dat maakte het stabieler, ook voor de verhurende eigenaren. De klassieke parkings verhuren doorgaans voor twee uurtjes of een halve dag aan mensen die op restaurant gaan of gaan winkelen. Wij doen iets helemaal anders. Wij richten ons op mensen die ofwel dicht bij hun woning ofwel dicht bij het werk parkeerplek nodig hebben. Daarom zijn wij ook zo wijdvertakt. We hebben ondertussen 280 kleine parkings in Brussel, samen goed voor 8.500 plaatsen. Van de klassieke parkings zijn er hooguit 35. Hen kan je vergelijken met een hypermarkt van Carrefour, terwijl onze parkings meer Carrefours Express zijn.”
Ook voor fietsen
De 280 parkeerruimtes van BePark in Brussel zijn verspreid over de negentien gemeenten, maar in Schaarbeek, Sint-Gillis en Elsene zijn er veel meer dan bijvoorbeeld in Ganshoren of Ukkel. “Dat zijn de gemeenten met de hoogste parkeerdruk. Daar zijn we begonnen. Maar we merken dat er ook vanuit gemeenten als Jette, Molenbeek en Koekelberg steeds meer vraag komt.”
Beschikbare parkeerruimte vinden is niet altijd simpel, zegt Vandeleene. “We delen folders uit in de buurt, zoeken online en staan op beurzen. Zeker in Sint-Gillis en Elsene wordt het moeilijk. Maar tot hiertoe is het altijd gelukt.”
Hoe ziet Vandeleene de toekomst van zijn bedrijf nu de stedelijke mobiliteit flink aan het veranderen is en de fiets bijvoorbeeld terrein wint op de auto? “Gezien de demografische evolutie en de vermindering van het aantal parkeerplekken op straat, ten gunste van fietspaden of meer groen, zal de nood aan parkeerplek hoog blijven,” zegt Vandeleene. “Bovendien evolueren wij mee en breiden we onze activiteiten uit. Er is tegenwoordig niet alleen vraag naar parkeerplek voor auto's, sommige mensen zoeken een ruimte waar ze hun elektrische wagen ook kunnen opladen, anderen een plek om hun fiets te stallen.”
De nood aan beveiligde fietsenstallingen is inderdaad zeer hoog. Bij de vzw Cyclo staan ondertussen 6.700 mensen op de wachtlijst, ook wachten 165 mensen op een veilig plekje voor hun bakfiets. “Nog voor het eind van dit jaar hopen we 250 plekken te kunnen aanbieden voor fietsen en bakfietsen,” zegt Vandeleene. “Ze zullen tussen de vijf en de vijftien euro kosten.”
BePark is ook een van de partners van het ambitieuze Cairgo Bike-project. Dat project wil het gebruik van cargofietsen, zowel door gezinnen als door bedrijven, in Brussel aanmoedigen en kreeg daarvoor onlangs ruim vier miljoen euro subsidies uit het Europese EFRO-fonds. “Onze bijdrage bestaat erin veilige en betaalbare stallingsplaatsen te vinden.”
Met andere spelers werkt BePark aan Electric Avenue, dat volgend jaar operationeel moet zijn. “In dertig garages langs de Louizalaan willen we telkens 10 parkeerplaatsen uitrusten met een oplaadpaal. Dat zijn driehonderd extra offroad-oplaadpunten voor die buurt. We doen dus niet alleen aan parksharing, maar bieden ook mobiliteitsoplossingen aan aan de stad.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , BePark , Julien Vandeleene , gewestelijk parkeerbeleid , elektrische auto , bakfiets
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.