Bestuurders blijven wildparkeren op Leuvensesteenweg

HD
© BRUZZ
07/06/2019

Sinds de heraanleg van de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein een autoluwe zone maakte, blijven bestuurders er wildparkeren. Zelfs na politieacties en met nieuwe signalisatie blijft het probleem aanslepen. De oppositie:"Burgemeester Emir Kir heeft een mobiliteitsvisie van 30 jaar geleden."

Buurtbewoners getuigen dat er nog steeds vaak auto’s in de straat staan geparkeerd. De wagens blokkeren zo het voetpad en de toegang tot de winkels. Dat betekent bovendien dat voetgangers zich ’s avonds en in het weekend tussen het verkeer moeten wagen. Normaal mag er sinds de heraanleg helemaal niet geparkeerd worden, met uitzondering van een gehandicaptenplaats en enkele plaatsen voorbehouden voor laden en lossen.

Volgens sommige omwonenden beperkt het probleem zich niet alleen tot de wildparkeerders: “Er zijn ook nog chauffeurs die doodleuk overdag door de straat rijden, ook al is dat duidelijk verboden.”

Bij Brussel Mobiliteit, verantwoordelijk voor de signalisatie, zijn ze zich bewust van het probleem: “Momenteel liggen alle pistes open, we overwegen zelfs om eventueel paaltjes te plaatsen, al doet dat het hele opzet van de open en autoluwe straat teniet", vertelt woordvoerster Inge Paemen aan de redactie.

Onwil

Gemeenteraadslid Frédéric Roekens (Groen) moet ervan zuchten: “Dit gaat vroeg of laat tot ongelukken leiden,” vertelt hij aan BRUZZ, “al sinds de heropening van de Leuvensesteenweg is het duidelijk dat de regels niet gerespecteerd worden.”

Volgens Roekens is de signalisatie van Brussel Mobiliteit 'nogal subtiel'. “Maar de oorzaak van de problemen ligt niet bij hen, er lijkt echt een onwil te zijn bij het gemeentebestuur om hier iets aan te doen.”

Bordleuvensesteenweg

| De gemeente plaatste dit bord naast de signalisatie van Brussel Mobiliteit.

“Na de heraanleg heeft de politie nog een tweedaagse bekeuringsactie gedaan, maar dan is alles weer stilgevallen.” De gemeente heeft volgens Roekens dan een verwarrend parkeerbord geplaatst dat aangeeft dat het verboden is om stil te staan tussen 14 mei en 30 juni. “Dat in een straat waar je sowieso niet mag parkeren, de verwarring neemt daardoor enkel toe.”

Parkeerdruk

Burgemeester Emir Kir (PS) wees in het verleden vaak naar de parkeerdruk op Sint-Joost als oorzaak voor de problemen, maar dat argument gaat volgens Roekens niet op: “Vlakbij de Leuvensesteenweg is er een gemeentelijke parking, maar die 500 plaatsen staan vaak gewoon leeg.”

“Emir Kir heeft een mobiliteitsvisie van dertig jaar geleden,” zegt Roekens, “de burgemeester wil geen knopen doorhakken, zoals ze in Elsene en Sint-Gillis wél durven te doen. Overal moet de auto toch door kunnen. Bovendien gelooft hij niet in sancties, dus gebeurt er niets.”

Het gebrek aan sancties is niet enkel in de hernieuwde Leuvensesteenweg zichtbaar. Verschillende buurtbewoners deden ook hun beklag over het tweede deel van de steenweg, voorbij het Sint-Joostplein, waar auto’s dagelijks op de busstrook geparkeerd staan.

Het gemeentebestuur en de politiezone Noord waren vrijdag niet bereikbaar voor een reactie. Roekens zal in de volgende gemeenteraad als raadslid van de oppositie het bestuur interpelleren over de kwestie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , Leuvensesteenweg , foutparkeerders , foutparkeren , Emir Kir , Brussel Mobiliteit , Frédéric Roekens , Politiezone Noord

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni