Als de zon schijnt, komen de straatracers naar buiten. Vooral de gemeente Laken wordt geteisterd door het fenomeen. Sinds mei 2020 nam de Brusselse politie 117 voertuigen van snelheidsovertreders in beslag, maar volgens buurtbewoners is dat niet voldoende. “Er heerst hier een gevoel van wetteloosheid.”
Betonblokken aan Atomium houden straatracers niet tegen: ‘Dit is een stad onwaardig’
“Zodra het mooi weer is, hebben we prijs”, zegt Barbara Louwagie. Sinds 2014 woont zij op een steenworp van het Atomium in Laken. Al jarenlang wordt haar gezin geplaagd door straatracers, die 's nachts met knetterende motoren en tegen hoge snelheden door de straten rond het monument scheuren. “Het is altijd een probleem geweest, maar ze worden steeds luider, sneller en blijven langer doorgaan. Vroeger hield het nog op omstreeks 2 uur, nu liggen we om 5 uur soms nog altijd klaarwakker in ons bed.”
“Het Atomium zou het uithangbord van Brussel moeten zijn, maar dit is een stad onwaardig”, zegt Louwagie. “Als het rodeoseizoen - zo noemen wij het - weer begint, zetten we ‘s avonds de televisie of de radio luider om het lawaai weg te filteren. We horen de motors knallen en auto’s luid optrekken. Mijn man probeerde de overtreders eens te filmen, maar werd toen geïntimideerd door de bestuurder totdat hij het filmpje van zijn telefoon verwijderde. Bovendien rijden zij met ongelooflijk hoge snelheden, wat levensgevaarlijk is. Het is maar een kwestie van tijd voor er een dodelijk ongeluk plaatsvindt.”
Afgelopen weekend haalde de Brusselse politie nog vier van die wegpiraten uit het verkeer, maar volgens Louwagie is dat niets vergeleken met het aantal overtredingen dat zij dagelijks ziet: “Het zijn er zeker tien per avond.” Volgens de politiezone Brussel Hoofdstad Elsene werden op twee jaar tijd 117 voertuigen in beslag genomen. Op enkele uitzonderingen na vonden die interventies plaats op het Heizelplateau.
Brede lanen
Ook Koen Repriels, die net als Louwagie in een van de toegangswegen naar het Atomium woont, ziet een structureel probleem. “Het Atomium werkt als een magneet voor auto- en motorliefhebbers, omdat het omringd is door grote, brede lanen zonder markeringen, waar je naar hartenlust kunt optrekken.”
De rodeo’s beperken zich volgens Lakenaar Stijn De Blieck niet enkel tot het Heizelplateau, de omgeving rond Bockstael krijgt er evenzeer mee te maken. “Hier zijn ook een aantal brede lanen met weinig verkeersremmers. De grens met Jette, waar het stadsbestuur enorm investeerde in verkeersremmende maatregelen, is duidelijk zichtbaar. Daar wordt niet geracet.”
In 2020 plaatste Brussel betonblokken op de Eeuwfeestlaan om zo de rotonde, die deel uitmaakt van het circuit van de straatracers, te versperren. Brussels schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Bart Dhondt (Groen) wijst op andere maatregelen die de stad heeft genomen om het probleem te beteugelen: “In tal van straten, onder meer de Jan Sobieskilaan, de Eeuwfeestlaan en de Boechoutlaan zijn Berlijnse kussens geïnstalleerd en de Dikke Lindelaan is autovrij gemaakt. Ook zijn heel wat trottoirs verbreed of werden straten omgevormd tot eenrichtings- of schoolstraten.”
‘Verkeersveiligheid absolute prioriteit’
Toch blijkt dat niet voldoende te zijn om het probleem in te dijken, zegt Louwagie: “Het probleem verschuift zich nu en doet zich in andere straten voor waar geen maatregelen zijn getroffen. Bovendien veranderen de straatracers van voertuig: met een racewagen kunnen ze niet langs de betonblokken rijden, maar met motors wel. Dus nu hebben we meer en meer overlast van motorrijders.”
Dat die maatregelen het probleem niet deden verdwijnen, erkent Dhondt: “Toen de problematiek begon, hebben we meteen ingezet op verkeersremmende maatregelen en op repressie”, zegt hij. “De politie voert regelmatig politiecontroles uit en haalt de voertuigen van overtreders uit het verkeer. Maar de Stad zal zich blijven inzetten om verkeersveiligheid te garanderen, want het is onaanvaardbaar dat die dichtbevolkte wijken gebruikt worden voor rodeo’s en wegpiraten zichzelf en de omgeving in gevaar brengen. Dat is een absolute prioriteit en Philippe Close (PS, Brussels burgemeester, red.), die bevoegd is voor de Brusselse politie, is het daar volmondig mee eens.”
Volgens Louwagie zijn buurtbewoners nu voornamelijk aangewezen op politiecontroles. “Die gebeuren vaak tijdens het weekend en bijna nooit in de loop van de week. In het begin belde ik zelf nog de politie, maar dat word je na een tijd ook beu.” Repriels ziet wel heil in andere maatregelen: “Ik denk aan camera’s met nummerplaatherkenning, geluidsmetingen aan het Heizelplateau of meer fietspatrouilles van de politie.”
Het kabinet-Close kon woensdag niet reageren op die voorstellen.
Lees meer over: Laken , Mobiliteit , Bart Dhondt , straatracers Atomium , Heizelplateau
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.