De Raad van State heeft het beroep van enkele partijen tegen de sneltram tussen de A12 in Willebroek en Brussel-Noord verworpen. Daarmee zijn de bezwaren van de baan. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) woensdag bekendgemaakt. Volgens de huidige planning zouden de werken voor de tram in 2023 kunnen starten.
Bezwaren tegen sneltram Willebroek en Brussel-Noord van de baan
In 2018 maakte de Vlaamse regering een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op. Daarin werd ook de infrastructuur voor het tramtraject van de sneltram langs de A12 opgenomen, die Brussel met Willebroek moet verbinden. Twee partijen startten echter een procedure bij de Raad van State om het GRUP te laten vernietigen. Een arrest van de Raad van State eind vorig jaar geeft de Vlaamse regering gelijk.
"Nu we juridische zekerheid hebben over het GRUP, kunnen we de volgende belangrijke stappen voor de sneltram zetten," zegt minister Peeters. "Dankzij de sneltram investeren we in hoogwaardig openbaar vervoer langs de A12, waar er vandaag weinig alternatieven voor de wagen zijn."
Het tracé van de sneltram loopt parallel langs de A12. De tram vertrekt bij het Fort van Breendonk in Willebroek en heeft haltes in Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek en rijdt tot slot naar Brussel-Noord. Het hele traject zou maximum 40 minuten duren, wat een tijdswinst moet opleveren van 35 minuten ten opzichte van het openbaar vervoer vandaag.
In het voorjaar van 2020 werd de startnota voor de sneltram goedgekeurd. De volgende stap is de goedkeuring van de projectnota, en die is voorzien voor het najaar van dit jaar. Bedoeling is om de vergunning te verkrijgen in 2022, zodat in 2023 gestart kan worden met het zoeken van een aannemer, die de werken kan starten.
450 miljoen
De sneltram kadert binnen plannen van de Vlaamse regering om de volledige Vlaamse Rand te voorzien van degelijk openbaar vervoer. Ondertussen rijdt de Ringtrambus al tussen het UZ Brussel en Brussels Airport, en zijn er plannen voor een Luchthaventram.
"De sneltram is goed voor een investering van zo'n 450 miljoen euro," verduidelijkt minister Peeters. "Dit zal gerealiseerd worden via een publiek-private samenwerking (pps). Samen met de 75 miljoen euro voor de Ringtrambus en de 150 miljoen euro voor de Luchthaventram is dit een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift - en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar hoogwaardig openbaar vervoer."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , sneltram , brussel-willebroek