De Stad Brussel begint op 19 april met de volledige heraanleg van de Kantersteen, de straat aan de achterkant van het Centraal Station. De straat wordt smaller, de parkeerplaatsen verdwijnen, en er komen afgescheiden fietspaden.
Binnenkort afgescheiden fietspad aan Centraal Station
Lees ook: Kantersteen krijgt fietspad
De versleten straat is al lang toe aan een onderhoudsbeurt en voldoet ook niet meer aan de verwachtingen van een comfortabele stedelijke openbare ruimte. De beschikbare plaats wordt daarom herverdeeld tussen de weggebruikers. De stoepen worden breder en er komen in beide richtingen afgescheiden fietspaden van 1,8 meter breed. Ter hoogte van twee bushaltes wordt het fietspad onderbroken door een zone die gedeeld moet worden met voetgangers.
De parkeerplaatsen voor auto's worden geschrapt en de autorijstroken worden versmald van 5,5 meter naar 4,75. Dat blijft wel aanzienlijk breder dan de meeste wegen in een stedelijke omgeving. Rijstroken zijn gewoonlijk ongeveer drie meter breed. Om het verkeer af te remmen voorziet de Stad Brussel een drempel ter hoogte van de oversteekplaats tussen het station en de Ravensteingalerij.
Eerste stap
Het plan voor de heraanleg van de Kantersteen werd in gang gezet door schepen Els Ampe (Open VLD) in het vorige stadsbestuur. Het werd aangepast na opmerkingen van de overlegcommissie, en dat plan wordt nu uitgevoerd onder schepen Bart Dhondt (Groen).
De heraanleg is een eerste stap om afgescheiden fietsinfrastructuur aan te leggen in het stadscentrum. Op termijn moet dat overal gebeuren op de as van de Wetstraat tot de Kapellekerk, via de Koloniënstraat, de Kantersteen en de Keizerslaan. De werken gebeuren in fases en beginnen op 19 april. Ze zullen ongeveer vijf maanden duren.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Kantersteen , afgescheiden fietspaden , Els Ampe , Bart Dhondt