Tegen de zomer zouden snelheidscontroles op snelwegen altijd actief moeten zijn, en zonder tolerantiemarges. Dat kondigt minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) aan na een succesvol proefproject op zeven snelwegen.
Binnenkort snelheidscontroles op snelwegen zonder tolerantiemarge
Omdat de verwerkingscapaciteit beperkt is, werden tot nu toe in Brussel en Wallonië vooral tolerantiemarges en in Vlaanderen voornamelijk quota toegepast bij snelheidscontroles. Dat houdt in dat er een stuk boven de wettelijke snelheidslimiet pas geflitst wordt (tolerantiemarge), of dat de flitsers de helft van de tijd niet werken (quota).
In oktober begon op verschillende plaatsen een proefproject waarbij die tolerantiemarges en quota afgeschaft werden. Er bleef alleen een technische foutenmarge bestaan. Bij toegelaten snelheden onder 100 km/uur bedraagt die 6 km/uur en boven 100 km/uur gaat het om een marge van 6 procent van de toegelaten snelheid.
De ingrepen leverden een verdubbeling van de pakkans op. Tijdens de test werden zowat 30.000 extra boetes uitgeschreven. Die toename is tijdelijk, verwacht Van Quickenborne. "We weten uit ervaring op andere plaatsen dat in minder dan een jaar tijd het aantal vastgestelde overtredingen terugkeert naar het oude peil omdat mensen hun rijgedrag aanpassen en de snelheid matigen."
Waar de tolerantiemarges werden afgeschaft, daalde de gemiddelde gecorrigeerde snelheid van 130 naar 120 kilometer per uur, wat volgens onderzoek van verkeersinstituut VIAS enorme vooruitgang betekent voor de verkeersveiligheid. Het risico op dodelijke slachtoffers zou met ruim 30 procent afnemen. Politie en parket krijgen extra middelen om boetes af te handelen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , snelheidscontroles , tolerantiemarge