Nog vier nieuwe deelstepbedrijven hebben plannen voor een vloot in onze hoofdstad. Het gaat om Voi en Wind, en ook Poppy en Jump (Uber) willen naast fietsen snel deelsteps gaan aanbieden. Brussel Mobiliteit schat dat er daarom binnenkort zo'n 7000 deelsteps in het gewest verspreid zullen staan.
Binnenkort vier nieuwe spelers en 7000 deelsteps in Brussel
Even terug naar 1 februari van dit jaar. Een nieuwe ordonnantie legt verdelers van deelvoertuigen een heleboel nieuwe regels op. Nieuwe aanbieders van elektrische deelsteps moeten vanaf dan ook verplicht een licentie aanvragen. Zo wordt het voor de overheid makkelijker om te controleren wie de ordonnantie naleeft. Bedrijven die voor 1 februari al bestonden, kregen tot september om die licentie in orde te brengen.
Verschillende nieuwe spelers, bedrijven die pas na 1 februari met steps kwamen opzetten, hebben ondertussen al zo'n goedkeuring gekregen. Dat bevestigt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit aan onze redactie. Hive bijvoorbeeld, de nieuwste step in het straatbeeld, maar ook Poppy en Jump hebben hun licentie te pakken. Poppy had eerder al aangekondigd dat ze naast hun vloot aan deelauto's ook elektrische steps wou verdelen. En ook Jump, de deelfietsdienst van Uber, stort zich dus binnenkort op de stepmarkt.
Nog meer nieuwe spelers
Naast de drie goedgekeurde aanvragen hebben ook vier andere bedrijven al een dossier ingediend bij Brussel Mobiliteit. Daarbij zitten in de eerste plaats oudgedienden Lime en Cirq, het vroegere Flash. Zij zijn er op tijd bij om hun uitgestelde deadline van 1 september te halen.
Maar er zijn kapers op de kust, want ook het Zweedse Voi en het Berlijnse Wind Mobility dienden een aanvraag in om in Brussel te kunnen starten. Voi had in een persbericht al aangekondigd dat hun vloot met meer dan 1000 steps zou groeien, onder andere in België. De Duitsers hebben nog minder ruchtbaarheid gegeven aan hun Brusselse plannen, maar een vacature voor Brusselse 'City Operations Manager' leert ons dat ook zij naar onze hoofdstad willen uitbreiden.
Dott als grote afwezige
De enige huidige aanbieder die nog geen aanvraag indiende is Dott. Zij omzeilden de licentie door op 29 januari hun vloot op Brussel los te laten en hebben dus nog tot september om het papierwerk in orde te brengen. Ook van vroegere deelstepsystemen als Bird of Troty is nog geen aanvraag ontvangen.
Op basis van alle licenties verwacht Brussel Mobiliteit dat er in de nabije toekomst om en bij de 7000 steps in het Brusselse straatbeeld zullen staan. Momenteel gaat het over iets minder dan 5000 scooters. De nieuwe mobiliteitsoplossing lijkt voorlopig dus nog niet aan z'n plafond te zitten.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Brussel Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.