Onder druk van de lokale parkeernormen bouwen vastgoedontwikkelaars parkings waarop niemand zit te wachten. Ook in Brussel is dat het geval, al werkt de regering aan nieuwe, lagere normen. "Maar zolang mensen vrijwel gratis bewonerskaarten kunnen bekomen om op straat te parkeren, werken politici hun eigen systeem tegen."
Bouwpromotoren krijgen parkeerplaatsen niet verkocht
Vastgoedontwikkelaars moeten in Vlaamse steden per nieuwe wooneenheid 0,6 tot 2 parkeerplaatsen voorzien, zodat de parkeerdruk op straat niet te groot wordt. Maar de interesse in parkeerplaatsen is de laatste jaren fel afgenomen, weet De Standaard, waardoor de bouwpromotoren die (ondergrondse) parkeerplaatsen in Vlaanderen niet meer verkocht krijgen.
Klanten pushen
Ook in Brussel is dat het geval, leert een rondvraag van BRUZZ. Hier geldt een norm van 1 à 2 parkeerplaatsen per wooneenheid, afhankelijk van hoe goed de plek met het openbaar vervoer bereikbaar is.
Maar ook die norm is te hoog. "Recent verkochten we een gebouw met 200 appartementen en 176 parkeerplaatsen. We hebben de klanten toen echt moeten pushen, en dan nog zijn er 15 plaatsen over”, zegt Pieter Hansen van vastgoedontwikkelaar Capital Construct.
Andere promotoren verplichten hun klanten zelfs om de parkeerplaats erbij te kopen. “Anders geraken we ze zeker niet kwijt”, zegt Philippe Janssens van Immpact aan BRUZZ. “Het effect is wel dat sommige klanten afhaken omdat het appartement al hun hele budget opslorpt. Voor die parkeerplaats is vaak geen geld meer.”
De ontwikkelaars wijzen ook naar een veranderde mobiliteit. “Om het fietspad aan Madou over te steken, had ik daarnet zeker een minuut nodig: minstens 35 fietsers kwamen daar voorbij”, zegt Hansen. “Tien jaar geleden was dat ondenkbaar in Brussel.” Ook de populariteit deelwagens en -steps spelen volgens de bouwheren een rol.
Bewonerskaarten
“Komt daar nog bij dat ook bezitters van een parkeergarage nog altijd bewonerskaarten krijgen”, voegt Janssens toe. “Zij staan liever op straat dan dat ze een nauwe garage binnen moeten rijden. Maar zo werken de overheden hun eigen systeem tegen.”
De Brusselse bouwmeester Kristian Borret bevestigt. “Een parkeerkaart kost minder dan een abonnement op een fietsbox”, zegt hij. “Dat moet dringend anders.” Iets waar Nathalie Deswaef (Groen), schepen van Mobiliteit in Jette alvast oren naar heeft. “Op termijn zál dat ook veranderen, en wordt parkeren op straat duurder, zodat een garage huren aanlokkelijker wordt.”
Nieuwe normen
Maar ook het Gewest, dat die parkeernorm uitschrijft, zit niet bij de pakken neer. “Nu al laat ze afwijkingen van de norm toe”, zegt bouwmeester Borret. “Waardoor Brussel al bij de betere leerlingen van de klas zit. Voor sociale woningbouw is de parkeernorm bijvoorbeeld maar 0,7, want mensen die er wonen hebben vaak geen middelen voor een auto."
"Daarnaast is de Brusselse regering nu bezig met een nieuwe verordening, waarin de parkeernorm officieel verlaagd zal worden", vervolgt Borret. "En er komt een fietsnorm. Daarmee kan men bijvoorbeeld eisen dat er in nieuwe gebouwen standaard fietsenstallingen op het gelijkvloers naast de lift moeten komen. Zodat je niet vanuit de kelder je fiets de trappen op moet sleuren. Want hoe toegankelijker een vervoersmiddel, hoe meer je het gebruikt.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , betaald parkeren , parkeergarage , mobiliteitsbeleid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.