Tot voor kort transporteerde de Belgische Lambiekbrouwerij de exportcontainers per vrachtwagen naar de Haven van Antwerpen. Nu verkiezen ze de binnenvaart. “Flexibeler en ecologischer,” klinkt het bij Dirk Lindemans, algemeen directeur.
Brouwerij Lindemans ruilt vrachtwagens in voor scheepvaart
“Vrachtwagens haalden lege containers in de Haven van Antwerpen om die hier te vullen, waarna we ze weer terugstuurden naar Antwerpen om daar te verschepen,” zegt Dirk Lindemans, algemeen directeur van Lindemans aan BRUZZ.
Dit hoeft nu niet meer. Na een proefperiode transporteert Lindemans de containers met bestemming Azië en Amerika nu via de binnenvaartroute. “Nu vervoeren we ons bier van Vlezenbeek naar de Haven van Brussel en zo via het kanaal naar de Haven van Antwerpen. De lege containers komen op dezelfde wijze terug. Op deze manier halen we jaarlijks zo een 600 vrachtwagens van de weg en stoten we aanzienlijk minder CO² uit. Daarbij is het ook nog eens flexibeler: we kunnen bijvoorbeeld snel beroep doen op de schepen wanneer we opeens een extra lading moeten versturen.”
“Bovendien komt het prijskaartje van het vaartransport ongeveer op hetzelfde neer,” zegt Kobe Govaerts, manager van Trimodal Terminal Brussels. “En we voorzien de containers ook van een speciale beschermingshoes die tijdens de zeereis naar Amerika de lading beschermd. In sommige zones kunnen de temperaturen zakken tot wel -20°C.”
Lindemans is niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van de binnenvaart voor transport. Colruyt Group doet het bijvoorbeeld al jaren, maar volgens Govaerts zit het binnenvaarttransport in de lift. "Met een korreltje zout te nemen weliswaar, het blijft nog steeds de Haven van Brussel.’
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Haven van Brussel , dirk lindemans , lindemans
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.