De Brusselse regering wil vanaf volgend jaar nog maximaal 8.000 deelsteps toelaten in de hoofdstedelijke straten. Dat blijkt uit een ontwerpbesluit dat de regering donderdag in tweede lezing heeft goedgekeurd.
Brussel beperkt aantal deelsteps tot 8.000, forsere boetes voor parkeren buiten dropzone
De regering wil in de openbare aanbesteding voor de periode van 2024 tot 2027 ruimte bieden aan slechts twee operatoren. Ook het totale aantal steps wordt fors ingeperkt in vergelijking met een eerste versie van het ontwerpbesluit: er zou ruimte zijn voor 8.000 steps, tegenover 21.000 op dit moment. Er komen ook limieten op andere deelvoertuigen, zoals fietsen en bakfietsen.
Om het wildparkeren tegen te gaan, wordt het principe van "dropzones' vanaf januari uitgebreid naar het hele grondgebied van het hoofdstedelijk gewest. Enkel in die zones zullen de voertuigen achtergelaten mogen worden. De regering wil ook forsere boetes/heffingen voor de verplaatsing of verwijdering van een voertuig dat wordt achtergelaten buiten deze dropzones.
Volstaat dat niet, dan wordt nergens uitgesloten dat het in een latere fase tot een strikt verbod komt, zo liet minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) enkele weken geleden al verstaan in het parlement. Van den Brandt had vorig najaar het ontwerpbesluit gepresenteerd om de markt voor deelsteps en -fietsen in Brussel te reguleren. Sindsdien is er uitgebreid overleg geweest met onder meer de gemeenten en politiezones.
Het ontwerpbesluit moet nog voorgelegd worden aan de Raad van State vooraleer de regering een derde en laatste lezing kan aanvatten.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Elke Van den Brandt