Brussel Mobiliteit wil komaf maken met geparkeerde wagens die aan een zebrapad het zicht belemmeren voor zowel voetgangers als automobilisten. Door fietsnietjes te plaatsen op 150 parkeerplaatsen naast een oversteekplaats moet de veiligheid verhoogd worden.
Brussel gaat meer dan 150 parkeerplaatsen vervangen door fietsrekken
Zebrapaden zijn nog te vaak een zwakke schakel in het voetgangersnetwerk. Jaarlijks vallen er aan de oversteekplaatsen 46 dodelijke of zwaargewonde verkeersslachtoffers. In bijna de helft van deze ongevallen met overstekende voetgangers speelt de beperkte zichtbaarheid een belangrijke rol.
Om de veiligheid verhogen moet over een lengte van 5 meter de ruimte voor een zebrapad volledig vrij zijn. Op heel wat wegen zijn er weliswaar nog steeds parkeerplaatsen die de regel niet respecteren en het zicht belemmeren. Brussel Mobiliteit gaat 155 van deze onreglementaire parkeerplaatsen vervangen en plaatst er fietsnietjes.
Op elke parkeerplaats die verdwijnt komen er ongeveer zes bogen waar fietsers hun stalen ros aan kunnen vastmaken. In totaal worden er bijna 1.000 nieuwe fietsnietjes geplaats. Zeven belangrijke verkeersassen worden onder handen genomen. Op de Louizalaan verdwijnen 41 parkeerplaatsen aan zebrapaden, op de Haachtsesteenweg zijn dat er 29 en op de Waterloosesteenweg worden 18 parkeerplaatsen voor auto's vervangen door parkeerplaats voor de fiets.
"Deze inrichtingen vormen een echte win-winsituatie: we verbeteren de zichtbaarheid van de zebrapaden en dus ook de verkeersveiligheid, en tegelijk creëren we fietsparkeerplaatsen in buurten waar de vraag hiernaar groot is", stelt Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , parkeerplaatsen , Brussel Mobiliteit