In het Brussels gewest geldt een algemene Zone 30 voor het autoverkeer

| In het Brussels gewest geldt een algemene Zone 30 voor het autoverkeer.

Brussel scoort goed op vlak van verkeersveiligheid

SD
© Belga - BRUZZ
24/02/2022

Brussel doet het in vergelijking met Europese steden goed op vlak van verkeersveiligheid, maar moet beter doen in verband met ruimte voor zwakke weggebruikers. Dat blijkt uit een vergelijkende studie naar schone, actieve en gedeelde mobiliteit van de Clean Cities Campaign, een coalitie van Europese ngo's. Brussel moet zich vooral inspannen om congestie, of filevorming, tegen te gaan, klinkt het bij Clean Cities Campaign België.

Van de 36 Europese steden die werden gescreend staat Brussel op de negende plaats met een score van 57 procent. Enkel Gent gaat in België nog voorop met een gemiddelde score van 58,7. Antwerpen (18de plaats) en Luik (22ste plaats) zitten in het middenveld.

De steden in de studie werden beoordeeld op vijf criteria.

Brussel scoort goed op vlak van verkeersveiligheid (79 procent) en beleidsmaatregelen zoals lage-emissiezones (70 procent). De hoofdstad doet het dan weer middelmatig op vlak van toegang tot klimaatvriendelijke vervoersmiddelen (55 procent) en luchtkwaliteit (51 procent), en haalt amper 40 procent voor ruimte voor zwakke weggebruikers.

Belgische steden

Maar de scores van de Belgische steden lopen in die categorieën sterk uiteen.

Gent doet het bijvoorbeeld beter op vlak van ruimte voor zwakke weggebruikers (60) en klimaatvriendelijke vervoersmiddelen (70), maar haalt amper 43 op zowel luchtkwaliteit als verkeersveiligheid.

Antwerpen doet het vooral minder goed op het gebied van luchtkwaliteit (36 procent), Luik op beleid (39 procent).

Nog een hele weg af te leggen

"Dit rapport toont aan dat Belgische steden meer moeten doen om hun burgers in staat te stellen over te schakelen op actieve en gezonde mobiliteitsoplossingen," vindt Marie-Charlotte Debouche, Clean Cities Campaigner in België.

"Vooral Brussel moet zijn inspanningen ter bestrijding van de congestie voortzetten. Luik moet voorrang geven aan actieve vervoerswijzen en vervuilende voertuigen aanpakken."

De grootste Belgische steden hebben dus nog een hele weg af te leggen om te komen tot een "schone, actieve en gedeelde mobiliteit", concludeert de Clean Cities Campaign.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni