20190509_heraanleg Kleine Ring Gulden Vlieslaan Waterloolaan

Brussel zoekt formule om geschrapte parkeerplaatsen te compenseren

KVDP
© BRUZZ
04/10/2019

Tegen 2030 wil het Gewest 65.000 parkeerplaatsen langs de openbare weg schrappen. Maar in theorie moet het Gewest die geschrapte plaatsen ook compenseren. "Parking.brussels moest een formule voor de compensatie vinden, maar die is er nog niet. We draaien in het rond, zoals autobestuurders op zoek naar een parkeerplaats."

In Brussel zijn er 265.000 parkeerplaatsen langs de openbare weg. Tegen 2030 wil het Gewest er 65.000 schrappen. Dat staat ook in het Good Move-plan, dat door de vorige regering gelanceerd werd en de steun krijgt van de huidige regering.

Volgens het Parkeerobservatorium zijn er de voorbije twee jaren al 1.389 parkeerplaatsen geschrapt. In 2005 waren er nog 293.000 parkeerplaatsen op de openbare weg, weet Le Soir. Volgens het vorige Gewestelijke Mobiliteitsplan Iris 2, dat nog loopt, moeten geschrapte parkeerplaatsen langs de openbare weg gecompenseerd worden.

'Onderbenutte parkings'

"Denken dat we alle geschrapte parkeerplaatsen kunnen compenseren is een illusie. We kunnen niet overal nieuwe parkings financieren en we kunnen mensen niet verplichten om een halfuur te stappen", zei Marc Loewenstein (Défi) in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement. "We moeten kijken naar onderbenutte parkings buiten het straatbeeld." Loewenstein wees er nog op dat "slechts 60 procent van de parkeerplaatsen van sociale woningen gebruikt wordt."

'Parkeren buiten openbare weg aantrekkelijker maken'

De MR klaagt aan dat er nog altijd geen formule is om geschrapte parkeerplaatsen te compenseren. "Parking.brussels moest een manier van compenseren vinden, maar die is er nog niet", aldus Brussels parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel (MR). "We draaien in het rond, net zoals de autobestuurders die een parkeerplek zoeken", vulde Loewenstein aan.

Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) gaf aan dat ze een gemeenschappelijk parkeerbeleid wil, maar dat geen enkel theoretisch model van Parking.brussels de steun kreeg van alle gemeenten. In afwachting van een duidelijke formule wordt voor de compensatie van geschrapte parkeerplaatsen naar elke afzonderlijke situatie gekeken.

De regering wil de parkeertarieven ook harmoniseren. "Daarnaast hebben we ook als principe dat parkeren buiten de openbare weg aantrekkelijker moet zijn dan op de openbare weg", zei minister Van den Brandt daarover nog in een interview met BRUZZ.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Good Move , Elke Van den Brandt , parkeerplaatsen , schrapping parkeerplaatsen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni