Brussels Airport Company wil de nachtvluchten op de luchthaven strenger behandelen. Daarmee zou ongeveer 10 procent van het aantal nachtvluchten vermeden kunnen worden, of zowat 1.500 vluchten per jaar. Dat heeft luchthaventopman Arnaud Feist woensdag gezegd.
Brussels Airport wil 1.500 nachtvluchten schrappen
Feist benadrukt dat hij niet wil raken aan het wettelijke plafond op het aantal nachtslots, dat 16.000 per jaar bedraagt. "Een verdere beperking op de nachtvluchten zou heel duidelijk een impact hebben op onze activiteiten en op de banen", zo zei hij tijdens een persconferentie. De nachtactiviteiten op Brussels Airport - met bijvoorbeeld pakketvervoerder DHL - zijn volgens hem goed voor 14.000 directe en indirecte jobs.
Wel stelt de luchthavenuitbater voor om strenger op te treden tegen vluchten die geen nachtslot (een toegekend vertrek- of landingsrecht) hebben, maar toch tijdens de nacht (van 23 tot 6 uur) opstijgen of landen op Brussels Airport. De topman noemde het voorstel "een sterk signaal aan de omwonenden dat we rekening houden met hun verzuchtingen", zo zei Feist.
Geen nachtslot? Niet opstijgen na 23 uur
Concreet zou opstijgen na 23 uur zonder nachtslot verboden worden. Nu kunnen vliegtuigen met vertraging bijvoorbeeld wel nog na 23 uur vertrekken (mits een geldige reden). Dat zou dus niet meer kunnen. "Een vliegtuig dat na 23 uur zonder nachtslot op de baan komt, zal moeten terugkeren naar de pier en de passagiers laten ontschepen", aldus Feist. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook op de luchthaven van Frankfurt, voegde hij toe. Vluchten die tijdens de nacht landen op Brussels Airport zonder nachtslot, zouden een boete krijgen.
"We hebben berekend dat er op die manier 1.500 à 1.600 nachtvluchten per jaar minder zouden zijn", aldus Feist. Hij benadrukte dat die vluchten niet zullen verdwijnen, maar dat "de luchtvaartmaatschappijen ervoor zullen moeten zorgen dat ze voor 23 uur vertrekken".
De luchthavenuitbater heeft zijn voorstel onlangs overgemaakt aan minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Het is het directoraat-generaal luchtvaart (DGLV) dat zo'n maatregel kan invoeren. De minister zei begin april dat hij nog voor het zomerreces een oplossing op tafel wil leggen voor de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem. Dat is ruimer dan alleen de nachtvluchten.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , Brussels Airport , nachtvluchten