Vanaf het station Groenendaal is langs de Terhulpensesteenweg (N275) in Hoeilaart de afgelopen maanden een brede fietssnelweg aangelegd. Maar die eindigt abrupt aan de gewestgrens met Brussel en mondt daar uit op een hobbelig, half overgroeid voetpad. Beliris moet het Brusselse deel van deze fietssnelweg aanleggen, maar is nog bezig met de studiefase van het project. Pas ten vroegste in 2026 beginnen de werken.
Brussels deel fietssnelweg vanuit Hoeilaart wordt pas in 2026 vernieuwd
De afgelopen maanden werd de Terhulpensesteenweg (N275) tussen de Brusselse Ring en de Bundersdreef, de grens met het Brussels gewest, vernieuwd. Naast een opknapbeurt voor het wegdek werden vooral de fietspaden grondig aangepakt. Met een breder fietspad van drie meter breed en een houten afscheiding tussen fietsers en auto’s is het voortaan veiliger fietsen op deze verbindingsweg tussen Hoeilaart en Brussel.
Langs de nieuwe weg ligt een betonnen wand van zo’n 25 centimeter hoog. Die wand leidt overstekende amfibieën en kleine zoogdieren naar een ecotunnel onder de Terhulpensesteenweg. Zo zijn de leefgebieden aan beide kanten van de weg met elkaar verbonden, zodat zij voedsel en soortgenoten aan de overkant kunnen vinden. (Lees verder onder de foto's)
Maar de nieuwe fietssnelweg stopt abrupt eenmaal men Bosvoorde binnenrijdt. Een dubbel fietspad met een comfortabele asfaltlaag mondt uit op een overgroeid en hobbelig voetpad van nog geen meter breed.
Navraag bij het Gewest leert dat federaal Brusselfonds Beliris vorig jaar de opdracht heeft gekregen om het nieuwe fietspad aan Brusselse kant aan te leggen. Maar Beliris combineert dat met een ecoduct, een brug over de Terhulpensesteenweg ongeveer halverwege tussen de gewestgrens en de eerstvolgende rotonde. Zo'n oversteekplaats moet wilde dieren ook aan de Brusselse kant toelaten veilig over te steken.
Voorwaarde voor Unesco
"Dit ecoduct is heel belangrijk voor de biodiversiteit. Als aanvulling op de ecoducts die eerder al werden gebouwd door Infrabel en het Vlaams Gewest is het ook een voorwaarde voor het behoud van de Unesco-Werelderfgoedstatus die het Zoniënwoud heeft", zegt Beliris-woordvoerster Elien De Swaef aan BRUZZ.
Voor de studies rond de aanleg van fietspad en ecoduct is 800.000 euro vrijgemaakt. "Dit is nog maar het beginstadium van het project. Voor de effectieve bouw wordt volgend jaar geld voorzien. Voor het ecoduct zal dat 4,7 miljoen euro zijn, voor het fietspad zo'n 2 miljoen euro."
Momenteel is Beliris bezig het dossier op te stellen op basis waarvan een overheidsopdracht voor een studiebureau kan worden uitgeschreven. "Na de studies moet de bouwvergunning worden aangevraagd, en daarna pas kunnen de werken starten. Dat zou ten vroegste in 2026 zijn." Wie vanuit Hoeilaart langs een comfortabele fietssnelweg Brussel wil binnenrijden, moet dus nog minstens vier jaar geduld uitoefenen.
Dit artikel kwam tot stand dankzij een tip van een lezer. Nieuws melden kan via Whatsapp (0489-988.988) of via het formulier op onze website.
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , Milieu , Beliris , Hoeilaart , fietssnelweg , fietssnelwegen Brussel , Lydia Peeters
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.