Het Brussels Parlement heeft vrijdag het ontwerp van parkeerordonnantie goedgekeurd. Dat gebeurde meerderheid tegen oppositie. Een van de doelstellingen is om parkeren zoveel mogelijk buiten de openbare weg te organiseren.
Brussels Parlement zet licht op groen voor parkeerordonnantie
De tekst streeft vier doelstellingen na: de vereenvoudiging van het Gewestelijke Parkeerbeleidsplan (GPBP) en de Gemeentelijke Parkeeractieplannen (GPAP), de harmonisering van de gemeentelijke parkeerretributiereglementen, de integratie van de doelstellingen uit Good Move met een shift naar 'off street'-parkeren en het verhogen van de efficiëntie van het Parkeeragentschap.
De tekst vormt de basis voor belangrijke uitvoeringsbesluiten, zoals het besluit dat de prijsvorken vastlegt van de tarieven voor het 'on street'-parkeren, de forfaitaire retributies en de vrijstellingskaarten voor bewoners.
Openbare parkings
Daarnaast is er aandacht voor de openbare parkings die moeten worden uitgerold en voor het on-street parkeren zelf. Dat wordt georganiseerd in zones: een rode zone die de rotatie verzekert in de handelscentra, een groene zone die meer residentieel is en zones voorbehouden voor doelgroepen.
Verder bevat het bepalingen over de retributies en de drempels en tariefvorken van de tarieven van de zones. Tot slot wordt ook de structuur, de beheersorganen, de werking en de opdrachten van het Parkeeragentschap vastgelegd.
"Het gaat enkel om schrappen, schrappen, schrappen, maar over het creëren van 'off-street'-plaatsen is er nauwelijks iets terug te vinden."
Anne-Charlotte d'Ursel (MR) sabelde net als in de commissie het ontwerp van ordonnantie genadeloos neer. Hoe kan de regering in tijden van crisis en inflatie de parkeertarieven verhogen en het parkeren ontmoedigen, vroeg ze zich af. Volgens haar is het de bedoeling om de auto op een slinkse manier te verjagen. Voor haar is deze kaderordonnantie een gemiste kans. Zo was er best eerst een doorlichting geweest van Parking.brussels.
Voor Cieltje Van Achter (N-VA) is het parkeerbeleid in Brussel pure Kafka, met in elk van de 19 Brusselse gemeenten eigen regels, systemen en tarieven. Ook zij hekelde dat er in de ordonnantie weinig instrumenten zitten om de werking van het parkeeragentschap te verbeteren. Van Achter klaagde ook het gebrek aan logica in de tekst aan. "Het gaat enkel om schrappen, schrappen, schrappen, maar over het creëren van 'off-street'-plaatsen is er nauwelijks iets terug te vinden," aldus de N-VA-politica, voor wie er geen sprake is van het harmonisering van het beleid maar wel voor meer macht voor de gemeenten.
Mensen met een beperkte mobiliteit
Van Achter had ook vragen bij de oplossing voor de problemen met de parkeerkaarten voor mensen met een beperkte mobiliteit. Omdat er problemen waren met de detectie van de kaarten door de scancars, werd gekozen voor een systeem van preregistratie. "Ik kan begrijpen dat men gekozen heeft voor een systeem met zo weinig mogelijk hindernissen, maar er moet ook gewaakt worden dat het systeem niet gevoelig is voor fraude," aldus Cieltje Van Achter.
Arnaud Verstraete (Groen) benadrukte dat er een weldoordachte oplossing gevonden werd voor de parkeerkaarten voor mensen met een beperkte mobiliteit. HIj maakte zich sterk dat die tegemoet komt aan de kritiek van Unia en CaWAB dat er bijkomende obstakels worden opgeworpen. De ordonnantie voorziet dat gratis parkeren met een parkeerkaart mogelijk is na een voorafgaande registratie. Wie steeds hetzelfde voertuig gebruikt, kan zich inschrijven op een witte lijst, die door alle Brusselse gemeenten moet gebruikt worden, aldus Verstraete, die eraan toevoegde dat het systeem ook in Luik en Parijs gebruikt wordt.
Verhoogde tarieven
PVDA stemde ook tegen de ordonnantie wegens de verhoging van de tarieven en het schrappen van parkeerplaatsen. Mensen met een bescheiden inkomen hebben een wagen nodig om naar het werk te gaan en hebben niet de middelen om een parkeerplaats te kopen of te huren, aldus Leila Lahssaini. Ze had ook kritiek op het gebruik van zogenaamde scancars, die onnauwkeurig werken en heel wat personeel vervangen.
Dominiek Lootens (Vlaams Belang) hekelde dan weer de snelheid waarmee de minister parkeerplaatsen wil schrappen zonder voldoende alternatieven te voorzien. Een efficiënt parkeerbeleid is volgens hem enkel mogelijk als er orde op zaken gesteld wordt bij Parking.brussels.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , parkeerordonnantie