Vanaf december moet de ringtrambus van De Lijn passagiers vervoeren in de noordrand van Brussel. Toch is het nog niet duidelijk welk tracé het nieuwe vehikel zal volgen op Brussels grondgebied. Daarover voert de Brusselse regering nog gesprekken met Vlaanderen.
Brussels tracé van nieuwe trambus ligt nog niet vast
Lees ook: 'Ringtrambus is dure opsmukoperatie'
Toen de trambus (geen tram maar een dubbelgelede bus) in april werd voorgesteld, was aangekondigd dat het vehikel vanaf september reizigers zou vervoeren op de bestaande lijn 820, tussen Jette, Vilvoorde en Brussels Airport.
Maar die timing werd dus niet gehaald, volgens De Lijn omdat nog niet alle vergunningen rond zijn. Eind juli bleek de trambus gebruiksklaar te zijn, maar was er nog geen vergunning om op het Brussels grondgebied rond te rijden. Intussen gaf de Brusselse regering zijn toestemming, zo bevestigde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Tracé nog niet bepaald
Toch is het nog niet helemaal duidelijk welk tracé de ringtrambus zal volgen. Over het exacte tracé moeten nog afspraken gemaakt worden met Vlaanderen, antwoordde de minister op een parlementaire vraag van Cieltje Van Achter (N-VA). Zo moet onder meer nog onderzocht worden of de brug over de Houba de Strooperlaan het gewicht van de trambus aankan.
Wel is zeker dat de eindhalte komt ter hoogte van het Universitair Ziekenhuis in Jette. "We moeten ook bekijken hoe we de halte aan het Heizelplein kunnen inrichten", aldus Van den Brandt. De tijd dringt want voor die bushaltes moeten ook nog vergunningen afgeleverd worden. In december moet de trambus de eerste passagiers vervoeren.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , De Lijn , ringtrambus , Ringtrambus-tracé
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.