Het collectief 1030/0, dat voor meer verkeersveiligheid ijvert, heeft vrijdagochtend in de Schaarbeekse Helmetwijk zelf (tijdelijke) markeringen voor een fietsstraat aangebracht. Het collectief wil een netwerk van fietsstraten in de gemeente zien verrijzen. "Legaal kun je hier als autobestuurder sowieso toch geen fietser passeren."
Burgercollectief 1030/0 maakt eigen fietsstraat in Helmetwijk
Toestemming hebben ze daarvoor niet gevraagd aan gemeentebestuur of politie, zegt woordvoerder Pieter Fannes. Bevriende actievoerders aan de grens met Laken schilderden zo eerder bijvoorbeeld al een zebrapad op een gevaarlijke oversteekplaats op de Masuistraat. "De verf is maar tijdelijk", legt Fannes uit terwijl hij mee de markeringen sprayt. Een andere actievoerder hangt met touwtjes een redelijk echt uitziend fietsstraatlogo op - zij het eentalig in het Nederlands.
Feitelijke situatie in de verf zetten
De Detiennestraat is een vrij rustige eenrichtingsstraat, en precies daarom hebben de actievoerders ze uitgekozen: ze moeten autobestuurders die erin willen rijden immers minstens een kwartier kunnen tegenhouden, tot de verf voldoende gedroogd is. "En dat is best een uitdaging", klinkt het.
Fannes: "We willen vooral de huidige situatie beklemtonen. Chauffeurs moeten wettelijk minstens een meter afstand houden van fietsers, en die moeten zelf dan ook weer wat afstand houden van geparkeerde auto's. Er is dus gewoon te weinig plaats om in een straat als deze een fietser in te halen, maar toch gebeurt het. "
"Dit is een tikkeltje burgerlijke ongehoorzaamheid, zeker, maar de situatie is zo dramatisch dat we geen andere oplossingen zien"
"Dit is een tikkeltje burgerlijke ongehoorzaamheid, zeker, maar de situatie is zo dramatisch dat we geen andere oplossingen zien", zegt Fannes. "Ons centrale uitgangspunt is dat een 12-jarige zich veilig in het verkeer moet kunnen verplaatsen. Alle politieke partijen waren het daarmee eens op de debatten van de afgelopen weken, wel wij zijn alvast begonnen. Er moet een heel netwerk van fietsstraten komen."
"Hier zouden markeringen al volstaan, op andere plekken zou er ook aan de weginrichting gesleuteld moeten worden. Een van de straten die wij bijvoorbeeld ook graag als fietsstraat ingericht zouden zien, is de Josaphatstraat, die veel ouders gebruiken om hun kind af te halen bij de school Sint-Joost-aan-Zee. Maar die is veel drukker dan deze."
'Fiets niet meer met dochters'
Buurtbewoner Zaid Ltaief, die net met de auto wilde vertrekken, is helemaal opgezet met de actie. "De situatie is rampzalig hier. In onze straat mogen auto's maar 30 kilometer per uur rijden, maar vooral de jongeren in hun Golfjes passeren hier meestal aan 60 of 70 per uur. Ze ronden ook de bocht vanop het plein af, en rijden dan een stuk over het trottoir." Wat zou helpen? "Meer camera's en radarcontrole, en barrières die de trottoirs beschermen."
Ltaief heeft zelf twee dochters van 9 en 6, maar fietsen vermijdt het gezin voorlopig. "We hebben het wel al gedaan, mijn vrouw voorop, de kinderen tussen ons in en dan ik achteraan. Maar het is gewoon niet veilig genoeg."
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Kiest 2018: Schaarbeek , 1030/0 , verkeersveiligheid , wegpiraten , fietsstraat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.