Het Brusselse stadsbestuur trekt 168.000 euro uit voor participatieve verkeerstellingen. Minstens 200 bewoners van wijken die heringericht worden zullen een camera kunnen plaatsen die de snelheid en de omvang van het verkeer in hun straat in kaart brengt.
Burgers gaan zelf verkeer tellen in Brussel-Stad
De volgende jaren wordt de mobiliteit in verschillende wijken in Brussel-Stad aangepakt. Dat is onder meer het geval voor de Vijfhoek, dat in het kader van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move een nieuw circulatieplan krijgt, dat het centrum een pak autoluwer moet maken.
In de Vijfhoek, maar ook aan Thurn & Taxis en in de Europese wijk, wil de Stad in de voorbereidende fase gebruik maken van participatieve verkeerstellingen. Dat houdt in dat burgers een speciale camera installeren in hun woning, die het verkeer in hun straat in kaart brengt en met die gegevens meteen ook een openbare onlinekaart voedt. De toestellen zijn ook bekend als telramen (naar het burgerinitiatief Telraam).
"Het is ook een manier om de inwoners te betrekken. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan vergelijken met de gegevens van andere wijkbewoners."
De camera’s in kwestie meten zowel de snelheid van het verkeer als de omvang ervan. Ze tellen daarbij niet enkel het aantal voertuigen, maar onderscheiden ook tussen voetgangers, fietsers, personenwagens en zwaar vervoer (bussen en vrachtwagens). Elke camera wordt telkens voor één jaar geplaatst.
Bedoeling van het project is niet enkel om nuttige gegevens te verzamelen, die de mobiliteitskeuzes voor de wijk kunnen beïnvloeden. “Het is ook een manier om de inwoners te sensibiliseren,” legt mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) uit. “Mensen zijn daardoor meteen meer betrokken en kunnen bijvoorbeeld gaan vergelijken met de data die andere wijkbewoners registreren.
De Stad maakt 168.000 euro vrij voor het project. Het bedrag gaat naar een bedrijf dat vier jaar lang zorgt voor de camera’s en de website.
Eerder startte Schaarbeek al met een gelijkaardig project.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , telraam , Bart Dhondt , participatieve verkeerstellingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.