Dankzij een aantal aanpassingen, aan bijvoorbeeld de infrastructuur, duurt een volledig traject met bus 71 in de spitsuren tot zeven minuten minder lang dan vijf jaar geleden. De belangrijkste buslijn van het MIVB-net zit minder vaak vast in het autoverkeer.
Bus 71 tot zeven minuten sneller tijdens ochtendspits
Elke dag maken 20.000 reizigers gebruik van bus 71 tussen (metro)haltes De Brouckère en Delta. Om deze lijn stipter en sneller te laten rijden, voerden Gewest en betrokken gemeenten verschillende ingrepen uit. Zo kreeg de bus eigen beddingen op de Regentlaan (tussen Troon en de Naamsepoort) en op de Ravensteinstraat en de Wolvengracht (tussen de Arenberg en De Brouckère). En er was ook de heraanleg van de Renbaanlaan.
7 minuten winst
De Elsensesteenweg, die voordien veel last had van verkeershinder, werd sinds 2016 ook helemaal heraangelegd om er een voetgangerszone van te maken die overdag uitsluitend toegankelijk is voor de bussen. De laatste ontwikkeling is de aanleg van een baanvak in tegengestelde rijrichting ter hoogte van de Fraiteurbrug, tussen de haltes Fraiteur en Begraafplaats van Elsene. Alleen al hierdoor boekt de bus gemiddeld 1,5 km/u winst aan reissnelheid.
Door deze ingrepen kunnen de chauffeurs zich beter aan hun dienstregeling houden. Vijf jaar geleden stond bus 71 geregeld stil in het verkeer. Vanaf het begin van hun rit liepen chauffeurs vertraging op, wat gevolgen had op het hele traject. Recente tellingen van de MIVB tonen aan dat reizigers in de ochtendspits richting De Brouckère gemiddeld liefst 7 minuten sneller rijden in vergelijking met dezelfde rit in 2016.
Nog 's ochtends rijdt buslijn 71 zo'n 3 minuten sneller naar Delta ten opzichte van vijf jaar geleden. In de avondspits is de tendens omgekeerd met een winst van 2 minuten naar De Brouckère en 5 minuten naar Delta. Dit verschil is te verklaren door het feit dat er 's morgens meer verkeersopstoppingen zijn in de richting van het centrum en 's avonds in de richting van de buitenwijken.
Frequentie kan omhoog
Niet alleen de reistijd gaat erop vooruit, maar ook de regelmaat. Enkele jaren terug konden bussen van de lijn 71 een vertraging oplopen van 10 tot 15 minuten tijdens de spits. Daardoor arriveerden ze met drie of zelfs vier achter elkaar aan dezelfde halte. Dankzij de ingrepen zijn de bussen minder afhankelijk van het autoverkeer, met als gevolg dat de dienstregelingen en de aangekondigde rittijden betrouwbaarder zijn.
Lijn 71 is de drukste lijn van het netwerk. Nu de regelmaat erop vooruit gaat, overweegt de MIVB om de frequentie te verhogen. Buslijn 71 heeft momenteel een doorkomsttijd om de 5 minuten. Er zijn tests lopende om de effecten en uitdagingen van een korter interval te analyseren.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , bus 71 , MIVB , autoverkeer , verkeershinder , openbaar vervoer , Elsensesteenweg