Het onthaal van internationale reisbussen laat nog steeds te wensen over in Brussel. Dat leidt tot ongemakken voor de reizigers en overlast voor de buurtbewoners. "Het is wachten op een ernstig ongeval."
Buschaos zonder einde
Het is vrijdagnamiddag en op het stukje Vooruitgangsstraat voorbij het Noordstation staat de halve wereld op de stoep. Al zouden de meesten liever zitten. Bij gebrek aan banken leunen mensen dan maar tegen de glazen wand van het aanpalende kantoorgebouw of hangen ze op hun bagage. Een vrouw heeft zich op een achtergelaten elektrische deelscooter gezet.
Dit is de belangrijkste internationale bushalte van het Brussels Gewest, al is dat nauwelijks aangeduid. “Het is een en al onduidelijkheid”, vertelt Georges Xouras, een Brusselse veelreiziger die de halte vaak heeft gebruikt. “Er is geen enkele informatie over de bussen. Dus moet je rondvragen om te weten welke bus je moet nemen. In Azië of Zuid-Amerika is het allemaal een stuk beter georganiseerd. Een busstation lijkt er meer op een luchthaven.”
Bussen rijden af en aan en elke keer zie je wachtenden ongerust zoeken naar de bestemming die meestal op een papier of plakkaat achter de voorruit zit. De schrik om de juiste bus te missen zit er goed in. Gelukkig is er toch een steward van Flixbus, tegenwoordig de belangrijkste busmaatschappij, die een beetje orde in de chaos brengt. “Amsterdam 16 uur”, roept hij terwijl een groene bus de straat inrijdt. Maar naast het geronk van de andere bussen draagt zijn stem niet ver.
De concentratie van reizigers en het gebrek aan infrastructuur zorgen voor overlast zoals zwerfvuil. “Het afval vliegt soms tot in onze inkom”, vertelt Chaim Demarée, bewoner van de aanpalende woontoren. “Ondertussen heeft Net Brussel eindelijk door dat ze iets vaker moeten kuisen.”
Daarnaast leidt de drukte al eens tot onveilige situaties. “Ik weet niet waarom we tot 900 bussen per week door deze smalle straat proppen, terwijl hier ook nog doorgaand verkeer is. Op drukke momenten persen wagens en bussen zich langs mensen die aanschuiven om op te stappen. Het is wachten op een ernstig ongeval.”
Illegaal
“De halte is volgens mij ook illegaal”, vervolgt Demarée. “Hier is duidelijk sprake van een economische activiteit met gevolgen voor de buurt, maar er is geen milieuvergunning. De winst is voor de bedrijven, de overlast voor de buurt en de kosten voor de samenleving.”
Vooral in het weekend en in de vakanties kan het heel druk worden, met ernstige vervuiling en lawaaihinder tot gevolg. “Op piekmomenten staat alles vast en zit iedereen hier op elkaar te toeteren. Dat gebeurt minstens een keer per week en soms ook meermaals per dag.”
En zo gaat het al vier jaar. “Er waren altijd al bussen, maar het is verergerd sinds de bushalte aan het Centraal Station is opgedoekt. Het lijkt erop dat de tijdelijke oplossing permanent is geworden. En de politiek blijft onverschillig, of komt niet verder dan wat kat- en muisspelletjes tussen het Gewest en de gemeente Schaarbeek. Dat is het drama van Brussel.”
Begin dit jaar werd nog beterschap beloofd. Er zou “snel” een “voorlopig” busstation komen aan metroterminus Erasmus in Anderlecht. Sindsdien bleef het echter stil. “Momenteel is er jammer genoeg geen nieuws”, klinkt het vandaag bij Brussel Mobiliteit. Het nieuwe regeerakkoord rept met geen woord over een mogelijk busstation.
Ondertussen heeft Flixbus de reizigersstromen een beetje verminderd door bijkomende haltes in te richten. “De bussen naar Londen stoppen nu aan het Zuidstation en we hebben ook een halte aan de Heizel”, aldus Rosa Donat, woordvoerster van Flixbus. Aan het Zuidstation is de situatie echter niet beter. De smalle stoep wordt niet alleen gebruikt door Flixbus, maar ook door de Franse concurrent BlaBlabus en de bussen naar de luchthaven van Charleroi.
Overstap
Voor de sector is metrohalte Erasmus, op een boogscheut met Vlaanderen, ook geen ideale oplossing. “Wij juichen toe dat er een nieuwe terminal komt, maar willen ook nog steeds stoppen bij een belangrijk treinstation”, klinkt het nog bij Flixbus. Het Duitse bedrijf wil de komende jaren ook internationale treinen inleggen en dan is een directe overstap tussen bus en trein onmisbaar. Bovendien moeten veel reizigers ook gewoon in de binnenstad zijn. “Als je 2,5 uur onderweg bent tussen Amsterdam en Brussel wil je niet nog eens een halfuur in de metro zitten voor je in het centrum bent.”
Aan het Noordstation wijzen we een familie uit Centraal-Amerika de weg naar de premetro. Ze zijn net uit de Flixbus komende uit Amsterdam gestapt en moeten even bekomen van hun eerste indrukken in de Europese hoofdstad. “We namen de bus omdat het goedkoper was, maar gelukkig hebben we naar Parijs een trein geboekt.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Flixbus , internationaal busstation , Brussel-Noord
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.