Een opzettelijke aanrijding doet vragen rijzen over de veiligheid van de voetgangerszone op de Elsensesteenweg. Automatische paaltjes kunnen een oplossing zijn, maar de bussen passeren er zo frequent dat die erg snel zouden verslijten.
Busverkeer bemoeilijkt beveiliging Elsensesteenweg
Het verkeersgeweld maandag gebeurde in het berijdbare stuk Elsensesteenweg, tussen Flagey en Fernand Cocq. Een autobestuurder probeerde een voetganger met opzet aan te rijden op het trottoir.
Een aanrijding die evengoed had kunnen gebeuren in de nabijgelegen voetgangerszone, tussen Fernand Cocq en de Naamsepoort. En wat als iemand met terroristische motieven voetgangers wil aanrijden, zoals in 2016 in Nice?
Paaltjes met nummerplaatherkenning
De voetgangerszone op de Elsensesteenweg, tussen Fernand Cocq en de Naamsepoort, is nu ontoegankelijk voor wagens tussen 7 en 19 uur. Maar omdat er nog bussen en leveranciers door moeten rijden, is de toegang niet volledig afgesloten. Er staan betonblokken die de weg versmallen, maar autobestuurders met kwade bedoelingen kunnen er de facto wel door.
Verkeersexpert Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde pleit voor automatische paaltjes als oplossing. “Die paaltjes kan je koppelen aan nummerplaatherkenning, zodat de paaltjes in de grond zakken telkens als er een bus aankomt. Ook leveranciers kunnen via nummerplaatherkenning toegang krijgen.”
“Opgelet, die paaltjes bieden geen garantie. Als iemand met een zware vrachtwagen de voetgangerszone in wil rijden, houden paaltjes hem niet tegen. In dat geval moet je betonblokken plaatsen, maar dan kan er natuurlijk geen busverkeer meer passeren,” aldus De Dobbeleer.
Bussen rijden te vaak
Volgens Inge Paemen van Brussel Mobiliteit zijn automatische paaltjes niet meteen een optie. “De bussen die er passeren, 54 en 71, rijden erg frequent. De paaltjes zouden voortdurend op en neer moeten gaan en daardoor snel verslijten.”
“Maar we zijn wel degelijk bekommerd om de veiligheid aan de Elsensesteenweg. We hebben betonblokken geplaatst zodat de aanrijdende bestuurders afgeremd worden. We werken ook met intelligente camera’s die nummerplaten herkennen van wagens die zonder toestemming de voetgangerszone inrijden.”
Er zijn nog andere veiligheidsmaatregelen, geeft Paemen aan, maar daar kan ze – omwille van de veiligheid – niets over kwijt. Maar zolang er nog bussen rijden in de voetgangerszone, zijn echt doortastende maatregelen dus niet mogelijk.
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , Voetgangerszone Elsensesteenweg , Brussel Mobiliteit , Werner De Dobbeleer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.