Het Brusselse Ninoofseplein vlak naast de Ninoofsepoort krijgt een grondige heraanleg en wordt een woonerf. Ook de Kruitmolenstraat die langs het plein loopt wordt aangepakt. Door het schrappen van parkeerplaatsen moet het plein aantrekkelijker worden, en ook de verbindingen met de Kleine Ring verdwijnen om doorgaand verkeer te weren.
Buurt Ninoofseplein wordt heraangelegd als woonerf
De Kruitmolenstraat en het Ninoofseplein vlak naast de Kleine Ring zijn overblijfsels uit een tijd waarin nog anders gedacht werd over stedelijke mobiliteit. Tot in de jaren 1990 was het plein een grote kasseivlakte, vooral bedoeld voor autoverkeer en parking. De tramlijn op het plein was toen al lang verdwenen. Pas rond de eeuwwisseling werd het middenstuk van het plein autovrij en kwamen er extra bomen.
De stoepen rond het plein en in de Kruitmolenstraat zijn ook vandaag nog erg smal en op elke mogelijke plek langs de straat staan auto's geparkeerd.
Minder parking, meer stoep
De Stad Brussel plant daarom een heraanleg van gevel tot gevel. Die moet van het plein een aangenamere bestemming maken. Dat gebeurt vooral door de ruimte voor autoverkeer te beperken. Op het Ninoofseplein zelf verdwijnen de parkeerplaatsen aan de binnenkant. Daardoor kan het middenstuk van het plein groter worden. Ook de stoepen langs de buitenkant worden breder.
Dezelfde filosofie wordt toegepast in de 300 meter lange Kruitmolenstraat. Daar verdwijnt een van de twee parkeerstroken ten voordele van voetgangers. Ongeveer de helft van de parkeerplaatsen wordt geschrapt. Van de 84 plaatsen vandaag verdwijnen er 44.
Door die ingrepen kunnen er extra bomen geplant worden langs het plein en de straat. In het project is ook plaats voor water. De Magrittefontein die nu op een hoek van het Ninoofseplein staat verhuist naar het midden. Rond de fontein komen zitbanken.
"We hebben een lang participatietraject georganiseerd rond dit project," zegt bevoegd schepen Ans Persoons (Openbare Ruimte - Change.Brussels). "Ook de burgemeester Philippe Close was daar erg bij betrokken, hij woonde toen in de buurt. We zijn zo tot een project gekomen dat gesteund wordt door de buurt. Dat is wel bijzonder, want parkeren maakt vaak hevige emoties los."
Lokaal verkeer
De heraanleg gaat gepaard met een aangepaste verkeerssituatie die doorgaand verkeer moet tegenhouden. De twee aansluitingen met de Kleine Ring worden daarom geschrapt. De zone wordt heraangelegd zonder niveauverschillen en krijgt het statuut van woonerf. Dat betekent dat voetgangers overal voorrang hebben en dat autoverkeer niet sneller dan 20 km/u mag.
De bouwvergunning voor de heraanleg werd eind december afgeleverd. De werken kunnen met andere woorden beginnen, al is momenteel nog niet duidelijk wanneer dat precies zal zijn. De werken zouden ten vroegste in september 2020 beginnen en kosten ruim 1,2 miljoen euro.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Ninoofseplein , Ninoofsepoort , heraanleg , straatparkeren
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.