prinses elisabethlaan schaarbeek tram heraanleg vergroening

| De openbare ruimte wordt herverdeeld op de Prinses Elisabethlaan.

Buurtbewoners naar Raad van State tegen herinrichting Prinses Elisabethlaan

CD
© BRUZZ
28/08/2022

De plannen voor de herinrichting van de Prinses Elisabethlaan vallen niet in goede aarde bij buurtbewoners en handelaars. De MIVB kreeg al een bouwvergunning voor het project, maar nu trekken de omwonenden samen met vzw DRP (Droit de Rouler et de Parquer) naar de Raad van State om beroep aan te tekenen.

Volgens de MIVB is de Prinses Elisabethlaan een knelpunt voor het bus- en tramverkeer. De autorijstroken zouden te smal zijn, waardoor auto's vaak in de weg van het tramverkeer staan. Daarom diende de vervoersmaatschappij in maart 2021 een aanvraag in voor een stedenbouwkundige vergunning. Die vergunning werd eind mei van dit jaar verleend.

Concreet wil de MIVB de trambedding verwijderen en zorgen voor minder autoverkeer in de straat door eenrichtingsverkeer in te voeren. Daar gaan de buurtbewoners en handelaars niet mee akkoord. Met de hulp van de vzw DRP vragen ze een nietigverklaring van de vergunning.

"Tijdens het openbaar onderzoek en de overlegcommissie van oktober 2021 heeft de overgrote meerderheid van de bewoners, handelaars en gebruikers van deze laan zich uitgesproken tegen dit project," zegt Jacques Deliège van vzw DRP. De vzw noemt het project "anti-sociaal, anti-economisch en anti-ecologisch".

"Door het eenrichtingsverkeer zal het niet meer mogelijk zijn om vanuit het station van Schaarbeek naar de Lambermontlaan te rijden. Nu is dat traject 400 meter. Als er eenrichtingsverkeer komt, zal de alternatieve route 1100 meter zijn," zegt Deliège.

Minder parkeerplaatsen

Ook het aantal parkeerplaatsen zal dalen: van een 143 naar 64. Om de verloren plaatsen grotendeels te compenseren, wil de MIVB nieuwe plaatsen voorzien buiten de openbare weg. De gemeente Schaarbeek, Parking Brussels en externe partners zouden hier wel al overeenkomsten voor gesloten hebben.

De schrapping van parkeerplaatsen zal volgens Deliège grote gevolgen hebben. "Dit zal een grote impact hebben op handelaars, gezien klanten graag zo dicht mogelijk parkeren. Daarnaast hebben veel buurtbewoners geen garage en zijn die parkeerplaatsen voor hen dus noodzakelijk."

Meer plaats voor fietsers

Er komt ook meer ruimte voor andere weggebruikers. De stoepen zullen breder worden en er komen twee nieuwe afgescheiden fietspaden langs de laan. Tussen de straat en de fietspaden komt een groenzone. Dat betreurt Deliège. "Gemiddeld passeren er per uur slechts tien fietser, tegenover een tweehonderdtal wagens. Bovendien is er een breed fietspad in de Monplaisirlaan, vlakbij de Prinses Elisabethlaan.

De vzw wil "de levenskwaliteit van de mensen verdedigen, los van politieke ideologieën" en verzamelde meer dan 800 handtekeningen met een petitie. Daarmee tekent het beroep aan bij de Raad van State.

De MIVB is op de hoogte van het beroep, maar vreest voorlopig niet voor vertragingen van de werken. "Het beroep is niet opschortend," zegt woordvoerder Cindy Arents. "In principe kunnen de werken dus nog altijd van start gaan in 2023."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni