Om de lage bezettingsgraad van de gloednieuwe overstapparking Ceria-Coovi in Anderlecht op te krikken, trekt het Gewest 30.000 euro uit voor een mediacampagne. Er komt ook bewegwijzering en een verlicht P+R-embleem die zichtbaar zijn vanaf de Grote Ring.
Campagne moet bezettingsgraad P+R Coovi opkrikken
Dat kondigde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag aan in de commissie Mobiliteit na een interpellatie van Christophe De Beukelaer (CDH).
De lage bezetting van Ceria-Coovi staat in schril contrast met die van de andere overstapparkings: Kraainem 90 procent, Hermann-Debroux 110 procent en Lennik-Erasmus 100 procent. De parkings Delta en Roodebeek worden niet uitgebaat door parking.brussels en zijn vrij toegankelijk zodat er geen bezettingscijfers beschikbaar zijn.
Mediacampagne
De overstapparking Ceria-Coovi werd op 23 mei geopend, maar tot nu toe werd nog geen campagne gevoerd om pendelaars te overtuigen om hun wagen daar achter te laten en met het openbaar vervoer naar het centrum te trekken.
Van den Brandt wees erop dat in de zomer de verkeersdruk niet zo hoog is en dat in die periode heel wat pendelaars zelf op vakantie zijn. Maar een campagne op de sociale media specifiek gericht naar de pendelaars en bezoekers van het Brussels Gewest is zo goed als klaar en heeft een prijskaartje van hoogstens 30.000 euro.
Wat de bewegwijzering voor de parking van op de Ring betreft, is Brussel Mobiliteit verantwoordelijk voor het Brussels grondgebied. Aan de Vlaamse autoriteiten zal hetzelfde gevraagd worden. Dat dit niet eerder is gebeurd, heeft te maken met de Vlaamse formatie. Ten slotte komt er nog een groot verlicht P+R-embleem dat zichtbaar zal zijn van op de Ring.
Andere overstapparkings
De werken voor de overstapparking Stalle starten midden volgend jaar. De opening is voor midden 2021 voorzien. Voor de P+R aan Esplanade heeft Brussel Mobiliteit een milieu- en stedenbouwkundige vergunning aangevraagd. De milieuvergunning is afgeleverd en twee jaar geldig, maar er blijft voorbehoud over de integratie in de MIVB-plannen en de aanpassing van het A12-tracé. Voor de P+R Kraainem lopen de vergunningsaanvragen nog.
Van den Brandt benadrukte dat uit studies blijkt dat overstapparkings best zo dicht mogelijk bij de woonplaats van de pendelaar liggen, bijvoorbeeld aan een station. Bovendien is de open ruimte in het Brussels Gewest schaars en duur. "In die zin is een goede samenwerking met de andere gewesten en de NMBS essentieel", aldus nog de Groen-minister.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , P+R Coovi , Ceria-Coovi , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.