Complicaties aan het Zuidpaleis zorgen voor een forse meerkost en vertraging voor metro 3. De MIVB wil een schadevergoeding van het bouwconsortium SM Toots, maar dat bijt van zich af.
Consortium achter Metro 3 vecht schadevergoedingen MIVB aan
De uitgaven voor de metro 3 staan sterk onder druk en worden intussen al begroot op 2,6 miljard euro. Een belangrijk deel daarvan is te wijten aan technische moeilijkheden onder het Zuidpaleis (een verbinding van 120 meter) waar het consortium Besix- Jan Denul- Frankin Construct al sinds midden 2021 stopte met het graven van een metrotunnel. Het schoof ook een meerkost van 170 miljoen euro en een vertraging van 8 jaar naar voren wat leidde tot een conflict tussen het consortium en bouwheer MIVB.
De MIVB, die dit onredelijk vindt, beval in december vorig jaar de hervatting van de werkzaamheden, maar constateerde in januari echter dat de werkzaamheden niet werden uitgevoerd. Daarop heeft de vervoersmaatschappij het consortium formeel in gebreke heeft gesteld en eist het een schadevergoeding van 50.000 euro per werkdag dat er niet aan de werken wordt begonnen plus de uitsluiting van andere MIVB-werven gedurende drie jaar.
Het consortium Toots is het echter niet eens met die sancties en heeft daarop afgelopen vrijdag een kort geding aangespannen tegen de MIVB. Dat bericht de Franstalige krant L'Echo. De advocaat van het consortium Sébastien Leroy liet wel weten dat "de partijen een oplossing zoeken voor hun geschil, zodat de werkzaamheden kunnen worden voortgezet". De MIVB wenste geen commentaar te geven.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Metro 3 , consortium SM Toots , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.