Geen realtime informatie, geen halteaankondiging op de bus zelf en weinig of geen informatie over met welke vervoerbewijzen je kan betalen. Wie af en toe De Lijn neemt in Brussel, merkt zonder twijfel grote verschillen met de dienst van haar Brusselse tegenhanger MIVB. Maar er is verandering op komst, al is die nog niet voor meteen.
De Lijn: 'Halteaankondiging eind 2020'
De Lijn biedt niet alleen buiten, maar ook binnen Brussel enkele belangrijke verbindingen aan. Zo kan je met de bussen van de Vlaamse openbaar vervoersmaatschappij zonder te moeten overstappen van IJzer naar het Noordstation en kan je verschillende steenwegen, zoals de Waterloose- en de Leuvensesteenweg, afrijden. Toch verschilt de dienstverlening van De Lijn grondig van die van de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB. Dat is volgens sommigen een probleem.
Busje komt zo
“Het gebrek aan informatie schrikt nieuwe reizigers af,” weet voorzitter van reizigersorganisatie TreinTramBus Stefan Stynen. “Eigenlijk zou het geen verschil mogen maken voor de reiziger of je met De Lijn reist, of met de MIVB. Als automobilist vraag je je toch ook niet af of je nu op een gemeenteweg, dan wel op een gewestweg rijdt?”
Bij De Lijn geven ze toe dat de halteaankondigingen, waarmee de MIVB overigens vijf jaar geleden begon, vertraagd zijn. “Het probleem ligt bij de softwareleverancier die niet tijdig heeft opgeleverd. De technische uitrol in de voertuigen begint eind 2019. Eind 2020 zal tachtig procent van de eigen bussen halteaankondiging hebben,” zegt Joachim Nijs, woordvoerder bij De Lijn.
Ook voor de borden met realtime informatie liggen er voor enkele, nog te bepalen, haltes plannen op tafel. Maar een exacte timing is er nog niet. “In de nabije toekomst,” klinkt het. Tot dan moet de reiziger beroep doen op de app van De Lijn. Die geeft wel halteaankondigingen en de real-time doortochttijden.
Uitbreiding MTB-zone
Naast het gebrek aan informatie, zitten veel reizigers met vragen over de betaling. Dat merken ook de chauffeurs. “Neem nu het eenheidstarief, hoeveel mensen zijn daar eigenlijk van op de hoogte?” vraagt Geert Witterzeel van vakbond ACV zich af. “De chauffeurs krijgen veel vragen omdat mensen niets snappen van de tarifering, zeker niet in een complexe stad als Brussel.”
Dat eenheidstarief is geldig in de zogenaamde MTB-zone, de Metro-Tram-Bus-zone. Welke haltes binnen die zone liggen kan je enkel op het netplan van de MIVB zien. Met een JUMP-ticket kan je binnen de MTB-zone op de netten van de De Lijn, TEC, MIVB, en de NMBS reizen. Het ticket is wel enkel te koop bij die laatste twee.
Die zone wordt mogelijk groter, om het ook voor mensen die verder van het Gewest wonen en willen overstappen op een ander net de mogelijk te geven met één ticket voor een rit te betalen. Concrete plannen zijn er echter nog niet. "De uitbreiding van de MTB-zone wordt onderzocht door de drie regionale vervoermaatschappijen en de NMBS," klinkt het bij het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Aan de communicatie rond de MTB-zone wordt de eerste maanden niet gesleuteld. "Je leest waar je het ticket kan gebruiken bij de algemene verkoopsvoorwaarden van je JUMP-ticket," aldus de woordvoerder van De Lijn. "Op de website van De Lijn komt er normaal gesproken later dit jaar meer informatie over de MTB-zone".
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , De Lijn
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.