De MIVB-poortjes openen met de noodknop? Binnenkort onmogelijk

Jasmijn Post
© BRUZZ
17/01/2023
Updated: 19/01/2023 09.51u

Met de noodknop de MIVB-poortjes openen, achter een betalende reiziger aan glippen: Brussels parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel wil paal en perk stellen aan dat soort vormen van zwartrijden. De openbare vervoersmaatschappij zet daarom in op extra camera's en werkt aan een systeem om 'rijtjes van reizigers' onmogelijk te maken.

Anne-Charlotte D'Ursel (MR) spreekt over ‘fraudalisme’ om het fenomeen te typeren: een samentrekking van fraude en vandalisme. Typische voorbeelden zijn het brutaal forceren van toegangsdeurtjes om gratis met de metro te reizen, de noodknop gebruiken om alle deuren open te zetten, of zwartrijders die snel achter een betalende reiziger glippen.

Dat moet stoppen, klinkt het.

'Fraudalisme' maakt dat reizigers zich minder veilig voelen op het openbaar vervoer, aldus D'Ursel. Bovendien maakt de MIVB extra kosten door beschadigde infrastructuur. D’Ursel stelt vast dat openbaarvervoersmaatschappijen in het buitenland daar minder last van hebben. Daarover bericht La Capitale en het fenomeen werd ook besproken op 10 januari in de commissie Mobiliteit, die D'Ursel voorzit.

Volgens staatssecretaris Barbara Trachte (Ecolo) – die mobiliteitsminister Elke Van den Brandt tijdelijk vervangt – is het fenomeen toegenomen. Tegelijkertijd heeft de MIVB de laatste tijd ook extra maatregelen getroffen.

Meer personeel en meer camera's

Na overleg met de brandweer heeft de MIVB alle noodknoppen weggehaald die zich tussen de ingang van het metrostation en de poortjes bevinden. De brandweer onderzoekt de mogelijkheden om het misbruik van de noodknop aan de andere kant van de poortjes tegen te gaan.

Er werden ook bijkomende camera’s geplaatst die detecteren wanneer reizigers achter iemand aan glippen. Zo kan de MIVB ingrijpen als een ‘treintje’ wordt herkend. De eerste testen met een nieuw systeem zijn geslaagd. In de loop van 2023 wordt een algemene strategie uitgerold om dat soort van profiteren onmogelijk te maken.

Verder heeft de MIVB in de loop van de jaren meer veiligheidsmedewerkers aangeworven. In 2014 ging het om bijna 200 personen, vandaag om 325. Naast deze veiligheidsagenten zijn er ongeveer 300 terreinmedewerkers om toe te zien en vragen van reizigers te beantwoorden.

D'Ursel is blij dat de MIVB actie onderneemt, maar stelt zich vragen of alle maatregelen even efficiënt zullen werken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , MIVB , Elke Van den Brandt , fraudalisme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni