De MIVB vergroot en vernieuwt het komende jaar haar vloot, begint met de aanleg van stations voor de toekomstige metrolijn 3 op de Noord-Zuidas en zet belangrijke stappen in de digitalisering van het openbaar vervoer met onder andere de invoering van het contactloos betalen. Een overzicht.
De MIVB vernieuwt en breidt fors uit in 2020
Met de komst van het nieuwe jaar nemen bedrijven en organisaties traditioneel even de tijd om mee te geven wat de komende maanden allemaal in petto hebben, zo ook de MIVB. In 2020 zal de Brusselse openbaar vervoermaatschappij onder andere werk maken van de vernieuwing en uitbreiding van haar vloot. Dat staat te lezen op de website van L'Echo.
M7-metro, gelede hybride bussen en TNG-trams
In februari wordt de M7-metro geleverd. Het gaat om de eerste 22 zilverkleurige toestellen van in totaal 43 bestelde treinstellen. Ze zullen ingezet worden op de lijnen 1 en 5 en er de oudere exemplaren vervangen. Die worden op hun beurt overgeplaatst naar de lijnen 2 en 6. Hierdoor zal de MIVB in staat zijn om de capaciteit op deze lijnen tijdens de spitsuren aanzienlijk te verhogen vanaf 2021.
Maar niet alleen het metronetwerk krijgt er voertuigen bij. Met de komst van 141 gelede hybride bussen en 90 TNG-trams, zal ook het tram- en busbestand van de MIVB er een pak moderner uitzien. De bussen zullen voor een deel rijden op de nieuwe lijn 56 naar Neder-over-Heembeek en in de herfst van dit jaar het traject van de nieuwe lijn 74 bevolken tussen Erasmus en Ukkel Kalevoet.
De oudste tramstellen worden op die manier vervangen, maar de fonkelnieuwe trams zorgen tegelijkertijd voor een toename van het aantal trams in Brussel met zeven procent. Dat is noodzakelijk om na de verlenging van lijn 9 naar de Heizel en de aanleg van sporen naar Thurn & Taxis over voldoende trams te beschikken.
Station Toots Thielemans en metrolijn 3
2020 is ook het onofficiële startschot van het project rond metrolijn 3. Net voor de verkiezingen van 26 mei werd het licht op groen gezet voor de bouwvergunning van het metrostation Toots Thielemans aan de Stalingradlaan. Dat zal deel uitmaken van de toekomstige metroverbinding tussen Noord en Zuid en de bouw ervan moet dit jaar van start gaan.
Dat geldt net zo goed voor de aanpassingen aan station Albert dat omgevormd wordt tot ‘een multimodaal station’. Verder worden er in functie van metrolijn 3 graafwerken uitgevoerd onder het Noordstation. Ook aan de haltes Park en Centraal Station zal er gewerkt worden. Daar moet in september het nieuwe Brussels Mobility Center verrijzen, een fusie van de dispatching van de MIVB en het controlecentrum van Mobiris.
De MIVB maakt zich sterk dat reizigers geen last zullen ondervinden van de werkzaamheden. Aan De Brouckère zal de renovatie van het station in juli dan weer voltooid zijn.
Digitale revolutie en autonome bussen
De MIVB wil in 2020 met beide voeten het digitale tijdperk binnenstappen. Daarom zal het na een testfase ten laatste in mei overschakelen op contactloos betalen. In dat opzicht worden er 400 verdeelautomaten van MOBIB-kaarten extra geïnstalleerd, waardoor een bezoek aan een ticketshop niet langer noodzakelijk zal zijn.
Daarnaast krijgt ook het MaaS-systeem, ofwel de mobiliteitsapp die alle vervoersmodi in Brussel bundelt, vorm. Dat zal uitvoerig getest worden door een groep vrijwilligers in de hoop de app binnen twee jaar te kunnen lanceren.
Tot slot wordt er ingezet op duurzaamheid en gekeken hoe de MIVB klimaatvriendelijker kan worden. Studies aan de VUB zullen nagaan in hoeverre bussen op waterstof tot de mogelijkheden behoren. Voor het eerst zal er ook een autonome elektrische bus door Brussel rijden over een afstand van 700 meter tussen Brugmann-ziekenhuis en het metrostation Houba-Brugmann.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , metrolijn 3 , metrostation Toots Thielemans , gelede hybride bussen , maaS , TNG
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.