De mobiliteitsapplicatie ‘MaaS’, die alle vervoersmodi in Brussel bundelt, zal binnen maximaal twee jaar klaar zijn. Dat heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag gezegd. De app komt er idealiter met één geïntegreerd tarief voor trein, tram en bus.
Nog maximaal twee jaar wachten op mobiliteitsapp ‘MaaS’
MaaS (Mobility as a Service) is een app die alle realtimedata van alle alternatieve verkeersmodi bundelt en die vergelijkt met de kost van het eigen wagengebruik. Zo zie je op elk moment hoeveel tijd én geld je kunt winnen door de auto te laten staan. Als je van Flagey naar pakweg Coovi in Anderlecht wil gaan, geeft de app de verschillende manieren om daar te raken weer.
Brussel Mobiliteit kreeg de opdracht om het wettelijk kader uit te werken. De Brusselse regering laat de ontwikkeling van maaS over aan de MIVB. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij bekijkt niet alleen hoe alle vervoersmodi gegroepeerd kunnen worden in één app, maar ook hoe de verschillende toegangsbewijzen gecombineerd kunnen worden. De bedoeling is dat je meteen een abonnement kan nemen op alle alternatieven samen, zodat je je niet meer over aparte ticketjes hoeft te bekommeren en kan betalen met een QR-code.
Tariefintegratie
Zo’n geïntegreerd tarief heeft natuurlijk een impact op de verschillende maatschappijen, zowel publiek (NMBS, MIVB, TEC en De Lijn) als privaat. Dat bemoeilijkt de zaak. Toch is de minister hoopvol. “We zijn bijna rond met die tariefintegratie. Er is een voorstel klaar waarin de vier maatschappijen zich kunnen vinden”, zegt Van den Brandt, die benadrukt dat fysieke kaartjes en verkooppunten weliswaar niet volledig zullen verdwijnen.
MaaS moet behalve de publieke operatoren ook informatie bevatten over private deelsystemen, parkeergelegenheden en zelfs taxidiensten. Die gesprekken met private bedrijven komen bovenop het overleg met de andere regio’s. Het blijft intussen ook wachten op een federale regering. “Maar ik heb het idee dat de geesten rijp zijn. Ik hoop binnen één en maximaal twee jaar te landen”, aldus Van den Brandt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , maaS , Mobility as a Service , Elke Van den Brandt , Commissie Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.