Voor een deel van het personeel van openbaar vervoersmaatschappij MIVB is de ongerustheid sinds de grootschalige staking eerder deze maand nog niet voorbij. Leden van het Bestuurderscollectief nemen nu een advocaat onder de arm, die in een brief aan het MIVB-bestuur vraagt om terug te keren naar de situatie van voor 11 mei.
Deel MIVB-personeel neemt advocaat onder de arm voor veiligere werkomstandigheden
In de brief, verstuurd aan MIVB-topman Brieuc de Meeus, vragen advocaten van het bureau Thetis onder andere om een maximumaantal passagiers per voertuig in te stellen. Ook vragen ze om regelmatige desinfectie van de voertuigen en om de split-shifts op te heffen. Een werkdag van een MIVB-bestuurder bestaat namelijk uit twee shifts met daartussenin een lange pauze.
Bovenstaande wijzigingen zouden zijn doorgevoerd zonder dat er overleg heeft plaatsgevonden met het Comité ter Preventie en Veiligheid op het Werk, zo stellen rond de negentig bus- en tramchauffeurs die zich hebben verenigd in het Bestuurderscollectief. De advocaten bepleiten dus een terugkeer naar de situatie van voor 11 mei, of vragen in ieder geval een goedkeuring van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW).
MIVB verwerpt brief
Volgens de MIVB is het CPBW wel degelijk betrokken geweest bij de beslissingen. Ook na de staking werd er opnieuw een akkoord gesloten met de drie vakbonden (ACV, ACOD en ACLB). "Onze advocaat zal nu antwoorden op de brief en de vragen verwerpen," zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. "We volgen de veiligheidsmaatregelen, en zullen die maatregelen verder zetten."
Op 30 april bereikte de MIVB na sociaal overleg een akkoord met de drie vakbonden over de terugkeer naar een standaard aantal bussen, trams en metro’s op het Brusselse openbaar vervoersnet. Maar de oorspronkelijke startdatum werd met een week verlengd, naar 11 mei. Het personeel eiste nog bijkomende garanties voor zowel hun eigen veiligheid als die van de reizigers. Die kwamen er volgens een deel van het personeel niet, of toch onvoldoende. Eerder deze maand ging 80 procent van de buschauffeurs daarom in staking.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , sociale onrust , wilde staking , MIVB , coronamaatregelen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.