Waar zijn de deelauto's van Zen Car naartoe? Enkele gebruikers zijn verrast dat het deelplatform wegtrekt uit Brussel, zonder enige communicatie naar de klanten toe. Volgens het bedrijf komt er zeer binnenkort meer duidelijkheid over hun toekomst. "We wachten op de gerechtelijke reorganisatie", zegt CEO Laurent Carion, "maar onze dienst stopt zeker en vast."
Deelplatform Zen Car trekt weg uit Brussel zonder klanten in te lichten
Zen Car zocht al in september een overnemer, nadat de coronacrisis de zakencijfers verder hadden verslechterd. Een gerechtelijke reorganisatie moest de verkoop regelen. Enkele weken geleden werd al bekend dat Zen Car uiteindelijk in drie aparte takken zal worden doorverkocht. Dat schreef de krant L'Echo eind november. Maar de klanten van de autodeler waren daarvan niet op de hoogte.
"Een tiental dagen geleden wilde ik een auto bestellen, maar zag ik dat de applicatie niet werkte", zegt Jan Verheyen, die in Elsene woont en al twee jaar gebruik maakt van Zen Car. "Ik heb dan naar de klantendienst gebeld, waar ze eerst niet op de hoogte waren van het probleem. Toen ik nog eens terugbelde, zeiden ze dat er inderdaad geen auto's meer beschikbaar waren in Brussel."
Verheyen contacteerde Zen Car verder per mail om zijn abonnement op te zeggen. Hij vroeg of hij zijn openstaand saldo kon terugkrijgen. "Ik heb nog 50 euro aan krediet openstaan, maar ik heb al twee keer geen antwoord gekregen op mijn mails", zegt hij.
Reorganisatie
Bij Zen Car zelf klinkt het dat ze eerst willen wachten op de afloop van de gerechtelijke reorganisatie, vooraleer ze gaan communiceren naar de klanten toe. Dat zegt CEO Laurent Carion aan BRUZZ. "Voorlopig kunnen we nog niet communiceren, want de rechtbank heeft nog geen faillissement uitgesproken. Onze dienst gaat wel zeker en vast stoppen", aldus Carion. De gerechtelijke procedure zou enige vertraging opgelopen hebben en Carion kan nog niet zeggen wanneer de uitspraak volgt.
'Voorlopig kunnen we nog niet communiceren, want de rechtbank heeft nog geen faillissement uitgesproken'
Wel zeker is dat het autodeelbedrijf in drie aparte poten zal worden doorverkocht. Het B2B-gedeelte, waarbij Zen Car elektrische wagens verhuurde aan bedrijven zoals Decathlon, zal in handen komen van het Luxemburgse bedrijf GS Drive. De elektrische laadpalen worden dan weer doorverkocht aan PitPoint, een laadpalenbedrijf binnen de groep van Total. Zij kopen de 29 resterende laadpalen van Zen Car in heel Brussel.
Een derde poot gaat over logistiek en informatica. De computers die Zen Car daar nu voor gebruikt, gaan ze zelf overkopen. Wat voor dienst ze daarmee verder willen uitbouwen, kan Carion nog niet kwijt.
Openstaande saldo's
Of klanten zoals Verheyen hun resterende kredieten uitbetaald gaan krijgen, is ook onduidelijk. "Ik kan die discussie niet aangaan tot de rechtbank klaar is. Dat hangt af van de precieze reorganisatie", zegt CEO Carion. Hij verwacht wel "binnen enkele dagen" meer nieuws te krijgen over die gerechtelijke procedure.
Voor een klant als Verheyen is er alvast geen hoop op een onmiddelijke terugkeer van de elektrische deelwagens. "Toch spijtig, want van alle deelauto's vond ik het in Brussel het beste product op de markt", zegt Verheyen. "Het is elektrisch en had een goede tariefformule, zonder vaste abonnementskosten."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Zen Car , autodeelplatform
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.