De levensduur van elektrische steps van Bird is veel te kort om ze rendabel te maken. Dat is toch de conclusie van een analyse van open data in het Amerikaanse Louisville.
‘Deelstep heeft levensduur van 30 dagen’
De stad Louisville in het Amerikaanse Kentucky maakt een pak data over het stepgebruik in de stad ook openbaar. De website Quartz, die focust op de nieuwe economie, dook in die cijfers en kwam tot enkele opvallende conclusies.
Die bevindingen gelden vooral voor de Birdsteps die er in de zomer werden gelanceerd. De steps in kwestie zijn van het type Xiaomi 365, dat ook in Brussel reed tot het bedrijf de stekker er ‘voorlopig’ uittrok.
Uit de analyse blijkt dat de steps gemiddeld slechts 28 dagen oud werden voor ze uit circulatie werden genomen. In die periode legden de steps gemiddeld 260 kilometer af tijdens 92 ritten. Van de 129 steps die er in augustus werden geïntroduceerd, haalden slechts 7 voertuigen een leeftijd van 60 dagen. De step die het het langst uitzong, verdween na 112 dagen.
Vrijetijdsmodellen
De analisten besluiten dat de stepaanbieders vooral veel geld in hun activiteiten stoppen en tijdens de bestudeerde periode zwaar verlieslatend waren. De gemiddelde opbrengst per step is immers maximum 75 dollar, terwijl alleen al de aankoop van het voertuig minstens 360 dollar bedroeg.
Bij de cijfers hoort een nuance: de Xiaomi-steps waarmee Bird begon, waren vrijetijdsmodellen, die niet ontworpen zijn om elke dag intensief gebruikt te worden. Recent bleek ook dat de Bird-steps om diezelfde reden een makkelijke prooi waren voor dieven.
Quartz wijst er ook op dat de Xiaomi's ontworpen zijn voor passagiers met een maximumgewicht van 100 kg, terwijl de gemiddelde Amerikaanse man al 98 kg weegt. De steps die Lime gebruikt zijn overigens wel ontwerpen voor intensief deelgebruik. Bird lanceerde in Parijs op zijn beurt ook een nieuw stepmodel, dat robuuster zou zijn.
We vroegen aan zowel Bird en Lime hoe het nu zit met de levensduur van hun steps. Bird laat enkel weten dat de cijfers van Quartz fout zijn, maar vertelt er niet bij hoe lang de steps dan wel meegaan. Het is ook nog niet duidelijk wanneer het bedrijf opnieuw start in Brussel. Bij Lime kregen we geen antwoord.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Bird , Lime
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.