Vanaf morgen moeten de deelfietsen en -steps een licentie hebben om in Brussel te mogen opereren. Dat schrijft Le Soir. De steps en fietsen mogen ook voortaan niet meer staan in sommige zones van de stad.
De straatjes rond de Grote Markt, de grote stations, het Josaphatpark. Het zijn enkele plekken waar deelsteps en deelfietsen voortaan niet meer geparkeerd mogen worden.
Dat is het gevolg van een beslissing van de vorige minister van mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De operatoren van deelsteps en deelfietsen zullen ook een licentie moeten hebben. Vandaag zijn er een tiental operatoren in Brussel. Tot op heden kon elke operator zijn deelsteps- en fietsen op de markt brengen maar nu worden daar dus voorwaarden aan opgelegd.
Naast het parkeerverbod in bepaalde zones eist de licentie ook een aantal technische - en veiligheidsvoorwaarden en wordt de privacy van de gebruikers beter beschermd.
De lijst met zones waar niet geparkeerd mag worden is samengesteld in overleg met de lokale besturen. Maar die zijn niet allemaal tevreden met de lijst. Burgemeester Olivier Maingain (Défi) vindt de lijst minimalistisch. Burgemeester Emir Kir (PS, Sint-Joost) kondigt aan dat hij zelf maatregelen zal nemen om steps op het territorium van Sint-Joost te verbieden.
Niet enkel parkeerverboden worden ingevoerd om het gebruik van deelsteps en deelfietsen in goede banen te leiden. In verschillende gemeenten is er ook sprake van 'drop zones' waar gebruikers het voertuig kunnen achterlaten. Dit najaar zal Brussel-Mobiliteit het gebruik hiervan uittesten in de buurt van stations.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.