Het aantal letselongevallen met elektrische steps is vorig jaar gedaald, zo blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS. Toch roepen artsen en mobiliteitsexperts op tot voorzichtigheid: “Nog elke week zien we patiënten met ‘stepletsels’ op de spoedafdeling.”
Aantal stepongevallen met letsel daalt voor het eerst, maar blijft hoog: 'Draag een helm'
“Sinds de opkomst van de deelsteps, zijn er ontzettend veel stepslachtoffers op onze spoedafdeling.” Zo zegt Isabelle Guillaume, spoedarts in het Sint-Jansziekenhuis in Brussel-Stad. “We hebben er zelfs een woord voor, het ‘stepletsel’, omdat het zo vaak voorkomt. We krijgen er zo elke week verschillende binnen voor verzorging.”
“Mensen vallen met die steps, zonder bescherming, en proberen dan hun val te breken. Daardoor breken ze hun pols of elleboog, of gaat hun schouder uit de kom. Sommigen breken zelfs hun heup, of lopen verwondingen op in hun gezicht”, legt Guillaume nog uit.
Ondanks de vele stepletsels op de spoeddiensten kunnen we toch voorzichtig spreken van goed nieuws, want het aantal stepongevallen daalt. In 2022 waren er in Brussel nog iets meer dan 700, in 2023 rond de 500, een daling van bijna dertig procent, zo blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS.
Strengere regels
Bij VIAS hebben ze ook een verklaring voor die daling. “Dat komt omdat men in 2022 de regels veranderd heeft, zo werd het vanaf dan verboden om met twee op een step te rijden of om op het trottoir te rijden, en er werd ook een minimumleeftijd van zestien jaar ingevoerd. We denken dat dat toch een impact heeft gehad op het aantal letselongevallen met e-steps", zo meent Stef Willems van VIAS.
Hoewel er in de cijfers geen onderscheid wordt gemaakt tussen privé en deelsteps, is er volgens de experts wel degelijk een verschil tussen beide gebruikers. “Mensen die zelf een step bezitten, zijn zich sterker bewust van de risico’s”, verklaart spoedarts Guillaume. “Ze hebben de step zelf betaald en er soms ook een verzekering voor genomen. Ze zijn gehecht aan hun step, en rijden er daarom voorzichtiger mee.”
'Mensen die zelf een step bezitten, zijn zich sterker bewust van de risico’s. Ze hebben de step zelf betaald en er soms ook een verzekering voor genomen. Ze zijn gehecht aan hun step, en rijden er voorzichtiger mee'
Spoedarts in het Sint-Jansziekenhuis
“We weten dat mensen met een eigen step die vaak gebruiken voor woon-werkverkeer. Daarvoor hebben ze ook vaak op voorhand een route uitgestippeld en nagedacht over hoe ze op die route zichzelf kunnen beschermen in het verkeer, bijvoorbeeld door het dragen van een helm”, voegt Willems er nog aan toe.
Maar of je nu zelf een step bezit of er een huurt, in beide gevallen blijft het advies dat een helm dragen ten zeerste wordt aangeraden. “Het dragen van een helm verhelpt niet alle verwondingen, maar je rijdt er wel bewuster door en met meer verantwoordelijkheid. Dat is zeker in Brussel nodig, want het is hier vaak slecht weer, je hebt veel tramsporen en kasseien, maar ook heel veel verschillende weggebruikers. Respecteer dus altijd de verkeersregels, zo voorkom je ongelukken”, geeft Guillaume nog mee.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Gezondheid , e-steps , verkeersveiligheid , deelsteps , elektrische deelstep , Vias Institute , Sint-Jansziekenhuis