Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Een bord dat het begin van een lage emissiezone aanduidt.

Dieselrijders betalen in vergelijking met 2015 zowat dertig procent méér belastingen. Dat berekende de VAB. "Kiezen voor diesel is enkel nog interessant als je voor een grote wagen kiest, erg veel kilometers rijdt of een bepaalde trekkracht nodig hebt", zegt woordvoerder Maarten Matienko.

De fiscale factuur voor wie met een dieselwagen rijdt, is er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Integendeel, wie nu met diesel rijdt, betaalt gemiddeld 30 procent meer dan in 2015, terwijl benzinerijders juist 5 procent minder betalen. Dat komt door een aantal overheidsmaatregelen, stelt VAB.

In 2012 was er al de hervorming van de inschrijvingstaks. Die houdt sindsdien ook rekening met milieucriteria, waardoor diesel bij de inschrijving duurder is dan benzine. Bovendien kost een dieselwagen sowieso al meer in aanschaf. De afgelopen drie jaar waren er nog drie andere nieuwigheden die diesel duurder hebben gemaakt.

CO2 en 'cliquetsysteem'

De nieuwe verkeersbelasting die sinds 2016 van kracht is, bezorgt de dieselrijder een meerprijs van 13 tot 22 procent. Dat komt omdat er bij de bepaling van die nieuwe belasting rekening gehouden wordt met de cilinderinhoud van de motor en de CO2-inhoud, beide vaak groter bij diesels. Ook met de brandstofsoort zelf is rekening gehouden in de nieuwe berekening: benzinewagens krijgen een bonus, dieselwagens een malus.

VAB hield ook rekening met de stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen op benzine en diesel via het 'cliquetsysteem', waarbij prijsdalingen van diesel voor de helft worden omgezet in accijnsverhogingen. Tegen de zomer moeten de accijnzen volledig gelijk zijn, wat diesels dus duurder maakt dan drie jaar geleden. Benzinerijders blijven hier wel nog altijd meer betalen, omdat het verbruik van benzinemotors hoger ligt dan dat van gelijkwaardige diesels, stipt VAB aan.

Trekkracht en langere afstanden

Tot slot is er de invoering van de lage emissiezone in Antwerpen en de geplande uitbreidingen van de lage emissiezones in bijvoorbeeld Gent of Mechelen. Het concrete effect daarvan is moeilijk te voorspellen, stelt VAB, maar het zal de dieselwagens op de tweedehandsmarkt wellicht goedkoper maken en de restwaarde voor eigenaars dus doen dalen.

Een dieselwagen aankopen is nu enkel nog financieel interessant bij grotere wagens als SUV's of monovolumes, omdat de benzinevariant bij dat type voertuig een pak meer verbruikt. Ook wanneer je een bepaald trekvermogen nodig hebt, bijvoorbeeld voor een caravan, is diesel nog voordeliger, besluit VAB-woordvoerder Matienko. Automobilisten die heel wat kilometers afleggen, zijn vaak ook beter af met diesel, al is een wagen op CNG (aardgas) daar ook een optie, op voorwaarde dat er een CNG-tankstation in de buurt is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , diesel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni