Verkeersinstituut Vias mat gedurende drie weken de snelheid van het autoverkeer in de Haachtsesteenweg. Uit die metingen blijkt dat dagelijks gemiddeld 32 chauffeurs meer dan 86 kilometer per uur rijden waar slechts 50 kilometer per uur is toegestaan. “De resultaten bezorgen ons koude rillingen.”
Drie weken snelheidsmetingen aan Haachtsesteenweg: ‘Catastrofale resultaten’
Van 22 juli tot en met 9 augustus plaatste Vias een snelheidsmeter ter hoogte van zijn eigen kantoorgebouw in de Haachtsesteenweg. “Elke dag zien wij hier chauffeurs die veel te snel rijden, een situatie die maar niet verandert,” vertelt Benoît Godart, woordvoerder bij Vias, aan BRUZZ. “Dat was de aanleiding voor onze meting.”
Record: 163 kilometer per uur
De resultaten van die meting zijn volgens de woordvoerder ronduit schandalig. “Het snelheidsrecord werd opnieuw verbroken. Op een vrijdagochtend om 4.38 uur reed een auto hier voorbij aan 163 kilometer per uur: dat is 11 kilometer per uur sneller dan het vorige record een tweetal jaar geleden,” aldus Godart.
Een andere extreme snelheidsovertreding werd op een donderdag tijdens de spitsuren begaan. “Op 1 augustus reed een moto om 16.52 uur aan maar liefst 149 kilometer per uur door de steenweg. Als op dat ogenblik iemand de straat had overgestoken, waren de gevolgen catastrofaal geweest.” (lees verder onder de tabel)
Zone 30
Nog uit de metingen blijkt dat dagelijks gemiddeld 32 chauffeurs meer dan 86 kilometer per uur rijden in een straat waar een snelheid van 50 kilometer per uur toegestaan is. “Dat zijn zware snelheidsovertredingen waarbij de daders bij controle meteen voor de politierechtbank moeten verschijnen,” klinkt het.
Volgens Vias moet er dan ook dringend ingegrepen worden in de straat die al meermaals het toneel was van zware ongevallen. “Eerst en vooral moet de pakkans omhoog. Maar daarnaast moeten er ook aanpassingen in de infrastructuur gebeuren,” zegt Godart. “Nu is de baan een lange, brede weg die automobilisten toestaat aan hoge snelheden te rijden.”
Vias stelt dan ook voorstander te zijn van de plannen voor een zone 30 in Brussel, maar enkel indien die zone gepaard gaat met aanpassingen van de infrastructuur.
“Als we enkel verkeersborden plaatsen met daarop een melding, zal niemand die zone 30 respecteren. Dat zien we vandaag in de Kolonel Bourgstraat in Schaarbeek: 95 procent van de chauffeurs lapt die zone 30 aan zijn laars. Er is meer nodig om de verkeersveiligheid te waarborgen.”
Lees meer over: Brussel , Haren , Schaarbeek , Mobiliteit , Haachtsesteenweg , Vias , Benoît Godard , snelheidsmeting , verkeersongeval , zone 30
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.