De investeringen in de metro dreigen zwaar te wegen op de Brusselse begroting van de komende jaren, bleek dit weekend nog eens uit een studie. Reden te meer om erover te waken dat de metro niet alle budgetten opslorpt, zegt Ecolo-kopstuk Alain Maron.
Ecolo: ‘Metro wordt knoop op onderhandelingstafel’
Uit een studie van de Naamse universiteit blijkt dat het Brussels Gewest, na jaren van een begroting in evenwicht, volgens de huidige plannen pas in 2024 opnieuw een begrotingsevenwicht zou bereiken. De belangrijkste oorzaak zijn de geplande investeringen in de metro, met een nieuwe metrolijn naar het noorden.
De investeringen in de metro dreigen zo andere projecten in het gedrang te brengen, stelt het studiecentrum CERPE van de universiteit vast.
De cijfers lijken een echo van de kritiek van Ecolo op het metrodossier. De partij hamert er al een tijdje op dat de metro-investeringen geen zwart gat mogen worden en ten koste gaan van bijvoorbeeld trams in eigen bedding.
"Er moet geld zijn voor een beter openbaar vervoer in alle Brusselse wijken en niet enkel voor een metro naar het noorden."
“We blijven voor de metro,” verduidelijkt Brussels parlementslid en Ecolo-lijsttrekker Alain Maron. “Maar deze cijfers sterken ons nog eens in ons voorbehoud: we willen een reële verbetering in de Brusselse mobiliteit zien, zowel over vijf jaar als over tien jaar. Dat betekent dat we ook het geld moeten hebben om te investeren in nieuwe tram- en buslijnen voor alle Brusselse wijken en niet enkel voor een metro naar Evere en Schaarbeek.”
Voor Maron is het duidelijk dat de investeringen in de metro een cruciale knoop zullen worden op de onderhandelingstafel voor de vorming van een nieuwe Brusselse regering. “Ook als we er niet bij zouden zijn trouwens.”
Maron ziet verschillende pistes om metro te combineren met een ambitieuze verbetering van het hele openbaar vervoersnet. “We kunnen bijkomende fondsen zoeken, bijvoorbeeld bij Europa of het federale niveau, dat ware het ideale scenario. De investeringen kunnen ook anders gespreid worden. Of we kunnen kijken hoe de plannen minder duur kunnen worden.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metro , Metro 3 , Alain Maron , Ecolo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.