De bouwvergunning voor metrostation Toots Thielemans schiet in het verkeerde keelgat bij Ecolo. Vooral de timing van de aflevering, twee dagen voor verkiezingsdag, zit de Franstalige groenen dwars. "Dit is niet goed voor het vertrouwen en het onderhandelingsklimaat."
Ecolo verwijt regering achterkamerpolitiek in metrodossier
In alle discretie werd vorig weekend de bouwvergunning voor het te bouwen metrostation Toots Thielemans, tussen het Rouppeplein en het Zuidstation, afgeleverd. De werken in de Stalingradlaan moeten starten in de lente van 2020. Kostenplaatje: 174 miljoen euro.
Ecolo en PS: tegenstanders in metrodossier
Er was nochtans heel wat protest van de buurtbewoners en handelaars over de jarenlange werken. Een steunpakketje van 16 miljoen euro, voor onder andere een containerdorp vol winkels, bedaarde voorlopig de gemoederen. De Brusselse groenen toonden zich steeds minder voorstander van het hele project rond metro 3.
De eindverantwoordelijkheid voor bouwvergunningen in het Gewest ligt bij ontslagnemend minister-president Rudi Vervoort (PS). En laat nu net Ecolo, in poleposition liggen om in het Brussels Parlement een meerderheid te vormen met de socialisten aan Franstalige zijde.
De procedure is duidelijk versneld geweest om de vergunning rond te krijgen voor 26 mei
De timing deed dan ook de wenkbrauwen fronsen bij Alain Maron, kopman van Ecolo in Brussel. "Het is niet alleen een administratieve beslissing, maar ook een politieke. Het lijkt alsof de vorige Brusselse regering anticipeerde op de verkiezingsuitslag. Dat is heel erg beangstigend, want het gaat hier toch om grote en complexe contracten."
Vervoorts kabinet spreekt van toeval. "De vergunningen werden afgeleverd zodra ze klaar waren", aldus woordvoerder Jo De Witte. Maar die uitleg pikken de ecologisten niet. "De procedure is duidelijk versneld geweest om de vergunning rond te krijgen voor 26 mei", pareert Maron in de krant Le Soir.
Bovengronds openbaar vervoer
De afgeleverde bouwvergunning werpt een schaduw op de regeringsgesprekken die gevoerd zullen worden. "We hebben PS al laten weten dat dit het vertrouwensklimaat niet bevordert. We maakten geen breekpunt van metro 3, maar zijn altijd heel duidelijk geweest dat we het project wel grondig willen analyseren en indien nodig ook aanpassen."
Ecolo is net als zusterpartij Groen een voorstander van de uitbouw van het bovengrondse openbaar vervoer. Maar de groenen vrezen dat er door de monsterinvestering in de nieuwe metrolijn geen middelen meer over zullen zijn voor extra tram- en buslijnen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Gillis , Stedenbouw , Politiek , Ecolo , Alain Maron , Metro 3 , metrostation Toots Thielemans
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.